Dworzec Centralny w Warszawie właśnie kończy 50 lat. Niezwykłe zdjęcia z budowy

Dworzec Centralny to jeden z symboli Warszawy. Właśnie dziś, 5 grudnia 2025 roku obchodzi 50. rocznicę powstania. W swoim czasie był architektoniczną perełką, a przy jego budowie wykorzystano najnowocześniejsze technologie. Dziś jego sylwetka wzbudza nostalgię za czasami, gdy wciskaliśmy się do zatłoczonych pociągów jadących do Wrocławia, Krakowa czy Poznania lub długich godzin spędzonych z rodziną w czasie wakacyjnych podróży na trasie Warszawa-Gdynia czy Warszawa-Szklarska Poręba. Zobacz niezwykłe zdjęcia z czasu jego powstawania i początku funkcjonowania. Zapraszamy do podróży sentymentalnej.
- Dworzec Centralny w Warszawie
- Budowa Dworca Centralnego
- Dworzec tymczasowy
- Dworzec Centralny w latach 70-tych
- Obiekt wyprzedzający swoją epokę
- Nowinki technologiczne na Dworcu Centralnym
- Współczesny Dworzec Centralny
Dworzec Centralny w Warszawie
Dworzec Centralny im. Stanisława Moniuszki w Warszawie jest centralnym dworcem kolejowym w Warszawie i największym w Polsce. Nie tylko ze względu na imponującą wielkość, lecz także liczbę obsługiwanych pasażerów. Znajduje się przy jednej z głównych ulic Warszawy - Alejach Jerozolimskich i stanowi centralny punkt krajobrazu miasta.
Do 1944 roku najważniejszym dworcem Warszawy był Dworzec Główny, który został zniszczony po powstaniu warszawskim. Lokalizacja dla nowego dworca została wybrana już w 1946 roku, ale do realizacji przystąpiono dopiero w latach 70-tych. Dworzec został otwarty 5 grudnia 1975 roku, dokładnie 50 lat temu.

Budowa Dworca Centralnego
Decyzja o budowie Dworca Centralnego w Warszawie zapadła w 1972 roku. Wszystkie prace przebiegały w trybie przyspieszonym ze względu na zaplanowaną wizytę Breżniewa w Polsce. Budynek miał być najnowocześniejszym węzłem kolejowym. Powstał według projektu Arseniusza Romanowicza przy współpracy Piotra Szymaniaka.

Dworzec tymczasowy
Zanik powstał Dworzec Centralny, na wyznaczonym pod jego budowę miejscu stworzono dworzec tymczasowy, który wybudowano w latach 1952–1954. Obsługiwał tylko pociągi podmiejskie. Co ciekawe, kasy biletowe na dworcu to były zaadaptowane drewniane pawilony z dawnych kas wyścigów konnych.

Dworzec Centralny w latach 70-tych
Od razu po otwarciu Dworzec Centralny zaczął obsługiwać pociągi dalekobieżne i stał się głównym dworcem kolejowym w mieście.

Obiekt wyprzedzający swoją epokę
Dworzec Centralny miał być monumentalną budowlą. Imponuje wielkością - jego powierzchnia użytkowa wynosi 90 tys. metrów kwadratowych. Dworzec został wybudowany z użyciem dużej ilości aluminium, ma przeszklenia, nowoczesne oświetlenie - miał być nowoczesnym budynkiem wyprzedzającym swoje czasy.

Nowinki technologiczne na Dworcu Centralnym
Na Dworcu Centralnym można było znaleźć także wiele nowinek technologicznych sprowadzonych z Zachodu. Ewenementem w Polsce tamtych czasów były automatyczne tablice informacyjne, schody ruchome, szwajcarskie zegary klapkowe i monitoring. Nowoczesne było także ogrzewanie i klimatyzacja, a także automatyczne drzwi na fotokomórkę... które ciągle się zacinały, co stało się ulubionym tematem żartów prasy.

Współczesny Dworzec Centralny
Współczesny Dworzec Centralny jest zmodernizowany i nadal pozostaje ważnym punktem komunikacyjnym. Na dobre wpisał się w krajobraz Warszawy i ma szczególne miejsce w sercach jej mieszkańców. W 2019 roku został wpisany do rejestru zabytków, co miało podkreślić jego znaczenie dla polskiej kultury.