Logo serwisu: Kroniki Dziejów
Menu
  • Historia Polski
    • Średniowiecze
    • Pierwsi Piastowie
    • Rozbicie dzielnicowe
    • Po zjednoczeniu
    • Nowożytność
    • XVI wiek
    • XVII wiek
    • XVIII wiek
    • Polska pod zaborami
    • Współczesność
    • Polska 1918-1945
    • Okres PRL
    • Po 1989 roku
    • Historia powszechna
      • Starożytność
      • Grecja
      • Rzym
      • Egipt i Mezopotamia
      • Pozostałe
      • Średniowiecze
      • Wczesne średniowiecze (do VIII wieku)
      • Pełne średniowiecze (IX-XIII wiek)
      • Późne średniowiecze (XIV-XV wiek)
      • Nowożytność
      • XVI wiek
      • XVII wiek
      • XVIII wiek
      • XIX wiek do 1914
      • Współczesność
      • I wojna światowa
      • XX lecie międzywojenne
      • II wojna światowa
      • Historia najnowsza
      • Zimna wojna
    • Postacie i wydarzenia
      • Postacie w historii powszechnej
      • Władcy i przywódcy
      • Podróżnicy i odkrywcy
      • Kobiety w historii świata
      • Ludzie kultury
      • Inne znane osobistości
      • Polacy
      • Władcy i przywódcy Polski
      • Polscy naukowcy i działacze społeczni
      • Ludzie kultury i inni
      • Kobiety w historii Polski
      • Wydarzenia z historii powszechnej
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
      • Religia w historii świata
      • Wydarzenia z historii Polski
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
    • Ciekawostki historyczne
      • Warto wiedzieć
      • Zabytki i budowle
      • Popularne zestawienia
      • Mało znane wydarzenia
      • Mało znane postacie
      • Wojskowość
      • Broń historyczna
      • Taktyki wojenne
        • Moje konto
        Facebook
        Szukaj
        • Kroniki Dziejów
        • Aktualności
        • Ciekawostki
        • Gilles de Rais - najsłynniejszy seryjny morderca średniowiecza. Co naprawdę działo się w jego zamku?

        Był bohaterem wojny stuletniej i kompanem Joanny d'Arc. Ale miał też mroczną naturę. Co naprawdę działo się w jego zamku?

        Gilles de Rais, fragment obrazu E.F. Férona
        Gilles de Rais, fragment obrazu E.F. Férona, fot. domena publiczna/Wikipedia
        Opublikowano: 04.08.2025Autor: Emil KwidzińskiUdostępnij

        Był bohaterem wojny stuletniej, kompanem Joanny d’Arc i możnym arystokratą. A jednak historia zapamiętała go jako jednego z najbardziej przerażających morderców w dziejach Europy. Gilles de Rais – kim był naprawdę i co wydarzyło się za murami jego gotyckich twierdz?

        1. Od bohatera do potwora
        2. Teatr, alchemia i chór chłopięcy
        3. Mroczne rytuały i zaginięcia dzieci
        4. Proces i przyznanie się do winy
        5. Zamek pełen zła
        6. Historia ku przestrodze
        7. Bibliografia

        Od bohatera do potwora

        Gilles de Rais urodził się w 1405 roku w szlacheckiej rodzinie z zachodniej Francji. Już jako dziecko wykazywał się dużą inteligencją – biegle posługiwał się łaciną i interesował się sztuką wojenną. Jego młodość naznaczona była jednak tragedią – wcześnie osierocony, wychowywał się pod opieką bezwzględnego dziadka, który traktował go bardziej jak inwestycję niż wnuka. De Rais szybko wszedł na wojenną ścieżkę – najpierw jako żołnierz, potem jako oficer u boku samej Joanny d’Arc.

        Podczas wojny stuletniej, w kampanii 1429 roku, zasłynął odwagą i bezwzględnością. Otrzymał tytuł marszałka Francji – jedno z najwyższych odznaczeń wojskowych. Jego życie mogłoby skończyć się jako przykład klasycznego średniowiecznego rycerza, gdyby nie mroczne tajemnice, jakie skrywał jego zamek. Po zakończeniu kariery wojskowej de Rais wycofał się z życia publicznego i poświęcił majątkom – a także praktykom, które przerażają do dziś.

        Teatr, alchemia i chór chłopięcy

        Po wojnie de Rais zajął się promocją sztuki i spektakli teatralnych. Wystawiał misteria religijne z rozmachem godnym królewskiego dworu – w jednej z inscenizacji wzięło udział nawet 500 aktorów. Jednak nie była to jedyna jego „pasja”. Zafascynowany okultyzmem, zaczął współpracować z alchemikiem Francesco Prelatim. Wierzył, że dzięki ofiarom z dzieci może przywołać demona „Barrona”, który zapewni mu odzyskanie utraconego majątku.

        W 1433 roku zbudował kaplicę Świętych Niewiniątek – nazwę, która dziś brzmi złowieszczo. To właśnie tam, jak się później okazało, chłopięcy chór wybierany być może osobiście przez de Raisa był początkiem tragedii wielu dzieci. Z zewnątrz wszystko wyglądało na przykład religijnej pobożności. W środku – dokonywały się rzeczy, których opisy kazano usuwać z akt sądowych, bo były zbyt drastyczne nawet jak na standardy XV wieku.

        Mroczne rytuały i zaginięcia dzieci

        Wieści o zaginionych dzieciach zaczęły krążyć w okolicach jego posiadłości już w połowie lat 30. XV wieku. Rodzice, zwłaszcza z biedniejszych wiosek, byli często bezsilni wobec arystokraty – a niektórzy nawet nie zdawali sobie sprawy, że ich dzieci zniknęły na zawsze, bo „oddały je” do służby u możnego pana. Inni wiedzieli więcej, ale milczeli z obawy przed represjami.

        W 1440 roku de Rais popełnił błąd, który kosztował go życie – porwał księdza Jana le Ferrona po sporze mającym zresztą niewiele wspólnego z jego innymi zbrodniami. Władze kościelne i świeckie rozpoczęły śledztwo, które doprowadziło do przerażających odkryć. Wśród świadków znalazły się osoby, które widziały służbę de Raisa zakopującą zwłoki dzieci, oraz rodzice, którzy rozpoznali fragmenty ubrań swych dzieci w rzeczach znalezionych w zamku.

        Egzekucja Gillesa de Rais
        Egzekucja Gillesa de Rais na XVI-wiecznej miniaturze nieznanego autora, fot. domena publiczna/Wikipedia

        Proces i przyznanie się do winy

        Proces de Raisa był jednym z najszerzej udokumentowanych w średniowiecznej Francji. Toczył się równolegle przed sądem kościelnym i świeckim. Oskarżono go o herezję, sodomię i zamordowanie kilkudziesięciu, a być może nawet kilkuset dzieci. W zeznaniach – zarówno jego sług, jak i jego samego – znalazły się opisy brutalnych gwałtów, tortur i rytuałów, których celem miało być uzyskanie mocy nadprzyrodzonych.

        De Rais przyznał się do winy pod groźbą tortur – choć faktycznie do samego stosu nie doszło. Okazał skruchę i został rozgrzeszony przed śmiercią. 26 października 1440 roku został powieszony i spalony w Nantes. Towarzyszyli mu dwaj wspólnicy – Henriet i Poitou. Dla lokalnej społeczności egzekucja była wielkim wydarzeniem – tak symbolicznym, że według lokalnych podań przez kolejne pokolenia... rodzice bili swoje dzieci w rocznicę śmierci de Raisa, aby „przypomnieć im o grzechu”.

        Zamek pełen zła

        Zamek de Raisa – Machecoul – do dziś otacza aura grozy. Choć jego ruiny przypominają typową średniowieczną warownię, to legenda mówi, że mury przesiąkły krwią dzieci, których ciała zakopywano na terenie posiadłości lub palono w tajemniczych rytuałach. Z zachowanych zeznań wynika, że w lochach znajdowały się specjalne komnaty tortur, a nawet ołtarze, przy których de Rais „modlił się” nad umierającymi ofiarami.

        Nie ma jednak jednoznacznych dowodów archeologicznych na to, co dokładnie działo się w zamku. Ciała ofiar zostały stracone na wieki, a wiele miejsc z czasem uległo zniszczeniu. Jedno jest pewne – liczba świadków, precyzja opisów i zgodność relacji sprawiają, że historycy nie mają wątpliwości co do winy de Raisa. Choć w XX wieku pojawiły się teorie o rzekomej niewinności szlachcica, nie znajdują one większego poparcia wśród ekspertów.

        Historia ku przestrodze

        Kim był Gilles de Rais? Bohaterem, który upadł najniżej, jak tylko można? Ofiarą własnych obsesji i pychy? A może po prostu pierwszym znanym seryjnym mordercą w historii Europy? Choć jego życie i zbrodnie dzieli od nas sześć stuleci, jego historia wciąż budzi niepokój – bo pokazuje, jak potężny człowiek może przez lata unikać sprawiedliwości, wykorzystując władzę, pieniądze i strach.

        To także opowieść o tym, jak łatwo za fasadą religijności i społecznego prestiżu może kryć się prawdziwe zło. Dziś ruiny zamku Machecoul są niemal zapomniane, ale w średniowieczu szeptano o nich z lękiem. A w historii Gilles’a de Raisa niepokoi jedno najbardziej – że w pewnym momencie nikt nie odważył się go zatrzymać.

        Bibliografia

        • Defourneaux M., Życie codzienne w czasach Joanny d'Arc, Warszawa 1963. 
        • Parsons B., Sympathy for the Devil: Gilles de Rais and His Modern Apologists, "Fifteenth-Century Studies 37" vol. 37/2012. 
        • https://www.britannica.com/story/gilles-de-rais-historys-first-serial-killer
        • https://www.researchgate.net/publication/346024996_The_Evilest_Man_in_the_World_The_Confession_of_Gilles_de_Rais 

         

        Czytaj także:
        • Życie codzienne na średniowiecznym zamku. Nie było wcale usłane różami

        Kroniki Dziejów
        • Grupa KB.pl - informacje
        • Kontakt
        • Reklama
        • Załóż konto
        • Logowanie
        • Facebook
        • X.com
        Mapa strony
        • Aktualności
        • Artykuły
        • Tagi
        • Autorzy
        Inne serwisy Grupy KB.pl
        • KB.pl
        • Fajny Ogród
        • Fajny Zwierzak
        • Ania radzi
        • Fajne Gotowanie
        • Spokojnie o ciąży
        Informacje prawne
        • Regulamin
        • Polityka prywatnosci i cookies
        • Regulamin DSA
        • Zaufani partnerzy
        © 2020-2025 Grupa KB.pl. All rights reserved.