Logo serwisu: Kroniki Dziejów
Menu
  • Historia Polski
    • Średniowiecze
    • Pierwsi Piastowie
    • Rozbicie dzielnicowe
    • Po zjednoczeniu
    • Nowożytność
    • XVI wiek
    • XVII wiek
    • XVIII wiek
    • Polska pod zaborami
    • Współczesność
    • Polska 1918-1945
    • Okres PRL
    • Po 1989 roku
    • Historia powszechna
      • Starożytność
      • Grecja
      • Rzym
      • Egipt i Mezopotamia
      • Pozostałe
      • Średniowiecze
      • Wczesne średniowiecze (do VIII wieku)
      • Pełne średniowiecze (IX-XIII wiek)
      • Późne średniowiecze (XIV-XV wiek)
      • Nowożytność
      • XVI wiek
      • XVII wiek
      • XVIII wiek
      • XIX wiek do 1914
      • Współczesność
      • I wojna światowa
      • XX lecie międzywojenne
      • II wojna światowa
      • Historia najnowsza
      • Zimna wojna
    • Postacie i wydarzenia
      • Postacie w historii powszechnej
      • Władcy i przywódcy
      • Podróżnicy i odkrywcy
      • Kobiety w historii świata
      • Ludzie kultury
      • Inne znane osobistości
      • Polacy
      • Władcy i przywódcy Polski
      • Polscy naukowcy i działacze społeczni
      • Ludzie kultury i inni
      • Kobiety w historii Polski
      • Wydarzenia z historii powszechnej
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
      • Religia w historii świata
      • Wydarzenia z historii Polski
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
    • Ciekawostki historyczne
      • Warto wiedzieć
      • Zabytki i budowle
      • Popularne zestawienia
      • Mało znane wydarzenia
      • Mało znane postacie
      • Wojskowość
      • Broń historyczna
      • Taktyki wojenne
        • Moje konto
        Facebook
        Szukaj
        • Kroniki Dziejów
        • Aktualności
        • Ciekawostki
        • Mistrzynie przyjemności. Japończycy płacili fortunę, aby spędzić wieczór z gejszą

        Sztuka, pożądanie i ból – tak wyglądało życie prawdziwej gejszy

        Gejsze grające na shamisenie
        Gejsze grające na shamisenie, fot. domena publiczna/Wikipedia
        Opublikowano: 08.10.2025Autor: Emil KwidzińskiUdostępnij

        Kim naprawdę były gejsze? Przez jednych uważane za uosobienie japońskiej elegancji i sztuki, przez innych za egzotyczne kurtyzany. Od wieków ich życie owiane było tajemnicą, a stereotypy skutecznie przesłaniały prawdziwy obraz tej profesji. To opowieść o świecie, w którym piękno i sztuka spotykają się z dyscypliną, gdzie za perfekcyjnym makijażem i tradycyjnym kimonem kryją się lata przysposobienia i ciężkiej pracy.

        1. Niezwykłe początki
        2. Między sztuką a grzechem
        3. Lata wyrzeczeń
        4. Sztuka rozmowy i ceremonii
        5. Symbol kobiecości
        6. Gejsze dziś
        7. Bibliografia

        Niezwykłe początki

        Dziś gejsze jednoznacznie kojarzą się z kobietami, jednak ich historia zaczęła się w zupełnie inny sposób. Pierwszymi gejszami byli mężczyźni – taiko-mochi, czyli artyści dworni, którzy potrafili zabawić gości błyskotliwą rozmową, muzyką i tańcem. Podobnie jak błazny w średniowiecznej Europie, odgrywali ważną rolę towarzyską, a ich występy wprowadzały lekkość do spotkań elit. Dopiero później do profesji tej dołączyły kobiety, nazywane początkowo onna-geisha, czyli „kobieta-gejsza”. To właśnie one nadały nowy kształt tej tradycji i sprawiły, że gejsza zaczęła być utożsamiana przede wszystkim z kobiecością i sztuką.

        Nieprzypadkowo geisha znaczy dosłownie „osoba sztuki” (gei – sztuka, sha – człowiek). W Kioto, które do dziś uchodzi za stolicę gejsz, używa się odmiennego określenia – geiko. Ten lokalny dialekt podkreśla różnice między tradycjami różnych regionów Japonii i przypomina, że zjawisko gejszy nigdy nie było jednolite ani jednoznaczne.

        Między sztuką a grzechem

        Jednym z największych i najtrwalszych mitów dotyczących gejsz jest utożsamianie ich z prostytutkami. Skąd wzięło się to przekonanie? Odpowiedzi należy szukać w epoce Edo (XVII–XIX w.), gdy gejsze zaczęły działać w tych samych dzielnicach, w których funkcjonowały luksusowe kurtyzany zwane oiran. Obie grupy spotykały się w „dzielnicach uciech”, co prowadziło do nieporozumień. Pierwsze kobiety nazywające siebie gejszami faktycznie wywodziły się z kręgów prostytucji, ale już od XVIII wieku zawód gejszy wyraźnie oddzielił się od seksualnych usług.

        Prawdziwe gejsze specjalizowały się w muzyce, tańcu i sztuce konwersacji, jednak w oczach przybyszów z Zachodu granica między artystką a kurtyzaną rozmywała się. Po II wojnie światowej stereotyp został dodatkowo wzmocniony przez tzw. geisha girls – japońskie prostytutki obsługujące amerykańskich żołnierzy, często stylizujące się na gejsze. To właśnie wtedy w zachodniej kulturze utrwalił się obraz „gejszy-kurtyzany”, który do dziś trudno całkowicie wymazać.

        Przeczytaj również: Kodeks bushido: nigdy niespisany, bezwzględnie przestrzegany kodeks honorowy japońskich samurajów.

        Lata wyrzeczeń

        Aby zostać gejszą, nie wystarczyło piękne kimono i makijaż. To ścieżka wymagająca lat wyrzeczeń i ciężkiej pracy. Każda dziewczyna zaczynała jako maiko – uczennica, której droga trwała nawet sześć lat. To okres intensywnej nauki tańca, śpiewu i gry na tradycyjnych instrumentach, takich jak shamisen czy koto. Kandydatki poznawały również klasyczną literaturę i poezję, uczyły się recytacji i doskonaliły maniery – od sposobu nalewania sake po umiejętność prowadzenia eleganckiej rozmowy.

        Charakterystyczny wygląd maiko od razu zdradza, że mamy do czynienia z uczennicą. Ich kimona są niezwykle barwne, fryzury zdobią ciężkie ozdoby, a usta malowane są tylko częściowo – górna warga pozostaje pusta, co symbolizuje status osoby w trakcie nauki. Dopiero dojrzała gejsza może pozwolić sobie na prostszy, ale wysmakowany strój i pełny makijaż, który podkreśla jej profesjonalizm i dystynkcję.

        Wizerunek gejszy (XIX w.)
        Wizerunek gejszy (XIX w.), fot. domena publiczna/Wikipedia

        Sztuka rozmowy i ceremonii

        Czym właściwie zajmowała się gejsza? Jej rolą było tworzenie atmosfery spotkania, które łączyło w sobie elementy teatru, muzyki i sztuki towarzyskiej. W tradycyjnych herbaciarniach ochaya goście mogli liczyć na pokaz tańca, muzykę na żywo, śpiew oraz długie rozmowy, w których gejsza błyszczała dowcipem i elokwencją. Jej zadaniem nie był flirt, ale sprawienie, aby gość czuł się wyjątkowo – jakby cała uwaga świata była skupiona właśnie na nim.

        Szczególną rolę odgrywała ceremonia parzenia herbaty, w której każdy gest miał znaczenie. Gejsza nie tylko podawała napój – ona zamieniała codzienny rytuał w spektakl pełen spokoju i piękna. Spotkanie z gejszą to zatem nie zwykła rozrywka, ale doświadczenie, w którym sztuka przenikała życie codzienne i podnosiła je na wyższy poziom.

        Symbol kobiecości

        XIX wiek, a zwłaszcza okres Meiji, przyniósł gejszom ogromny prestiż. W kręgach politycznych i towarzyskich uważano, że ambitny urzędnik powinien dążyć do dwóch rzeczy – zdobycia ministerialnego stanowiska i poślubienia gejszy. Choć nie każda gejsza zostawała żoną, wiele z nich odgrywało istotną rolę w życiu prominentnych mężczyzn, będąc nieformalnymi partnerkami i doradczyniami. Ich wpływy sięgały daleko poza sale herbaciarni.

        Jednocześnie w kulturze japońskiej gejsze uchodziły za ideał piękna i subtelności. Bywało, że rezygnowały z ciężkiego makijażu i prezentowały su-gao, czyli naturalną twarz, co jeszcze bardziej podkreślało ich elegancję. Dla Japończyków były symbolem kobiecości, harmonii i wyrafinowanego smaku, niedoścignionym wzorem dla wielu kobiet tamtej epoki.

        Gejsze dziś

        Choć liczba gejsz zmniejszyła się drastycznie w XX wieku, dziś w Kioto działa ich wciąż ponad dwieście. To mniej niż dawniej, ale tradycja trwa i zyskuje nowe życie. Coraz częściej młode Japonki – a nawet kobiety japońskiego pochodzenia wychowane poza krajem – decydują się na zostanie maiko. Wymaga to ogromnej determinacji, bo droga jest długa i wymagająca, ale magia zawodu nadal przyciąga.

        Gejsze nie są muzealnym eksponatem, lecz żywym elementem japońskiej kultury. Ich obecność przypomina, że piękno i sztuka mogą istnieć obok codzienności, nadając jej głębszy wymiar. To także przestroga, że łatwo jest zredukować bogatą tradycję do uproszczonego stereotypu prostytucji – a przecież za każdym białym makijażem i wzorzystym kimonem kryje się wieloletnia historia ciężkiej pracy, pasji i poświęcenia.

        Bibliografia

        • Menegazzo R., Japonia, Warszawa 2008.
        • https://www.britannica.com/art/Japanese-art
        • https://www.nationalgeographic.com/culture/article/modern-geisha-japan-kyoto-misconceptions 
        • https://www.researchgate.net/publication/378857496_The_Evolution_of_Geisha_Culture_Historical_Perspectives_and_Contemporary_Realities 
        Czytaj także:
        • Z domu publicznego na tron Bizancjum. Jak "wielka nierządnica" została najpotężniejszą kobietą świata?
        • Tak wyglądał dzień z życia kobiety w 1935 roku. Praca od rana do wieczora

          Kroniki Dziejów
          • Grupa KB.pl - informacje
          • Kontakt
          • Reklama
          • Załóż konto
          • Logowanie
          • Facebook
          • X.com
          Mapa strony
          • Aktualności
          • Artykuły
          • Tagi
          • Autorzy
          Inne serwisy Grupy KB.pl
          • KB.pl
          • Fajny Ogród
          • Fajny Zwierzak
          • Ania radzi
          • Fajne Gotowanie
          • Spokojnie o ciąży
          Informacje prawne
          • Regulamin
          • Polityka prywatnosci i cookies
          • Regulamin DSA
          • Zaufani partnerzy
          © 2020-2025 Grupa KB.pl. All rights reserved.