Logo serwisu: Kroniki Dziejów
Menu
  • Historia Polski
    • Średniowiecze
    • Pierwsi Piastowie
    • Rozbicie dzielnicowe
    • Po zjednoczeniu
    • Nowożytność
    • XVI wiek
    • XVII wiek
    • XVIII wiek
    • Polska pod zaborami
    • Współczesność
    • Polska 1918-1945
    • Okres PRL
    • Po 1989 roku
    • Historia powszechna
      • Starożytność
      • Grecja
      • Rzym
      • Egipt i Mezopotamia
      • Pozostałe
      • Średniowiecze
      • Wczesne średniowiecze (do VIII wieku)
      • Pełne średniowiecze (IX-XIII wiek)
      • Późne średniowiecze (XIV-XV wiek)
      • Nowożytność
      • XVI wiek
      • XVII wiek
      • XVIII wiek
      • XIX wiek do 1914
      • Współczesność
      • I wojna światowa
      • XX lecie międzywojenne
      • II wojna światowa
      • Historia najnowsza
      • Zimna wojna
    • Postacie i wydarzenia
      • Postacie w historii powszechnej
      • Władcy i przywódcy
      • Podróżnicy i odkrywcy
      • Kobiety w historii świata
      • Ludzie kultury
      • Inne znane osobistości
      • Polacy
      • Władcy i przywódcy Polski
      • Polscy naukowcy i działacze społeczni
      • Ludzie kultury i inni
      • Kobiety w historii Polski
      • Wydarzenia z historii powszechnej
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
      • Religia w historii świata
      • Wydarzenia z historii Polski
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
    • Ciekawostki historyczne
      • Warto wiedzieć
      • Zabytki i budowle
      • Popularne zestawienia
      • Mało znane wydarzenia
      • Mało znane postacie
      • Wojskowość
      • Broń historyczna
      • Taktyki wojenne
        • Moje konto
        Facebook
        Szukaj
        • Kroniki Dziejów
        • Aktualności
        • Ciekawostki
        • Niespełniona miłość zapisana w nutach

        Niespełniona miłość zapisana w nutach. Chopin komponował dla tej kobiety, nie dla Goerge Sand

        „Chopin w salonie księcia Antoniego Radziwiłła w roku 1829”, obraz Henryka Siemiradzkiego (1887)
        „Chopin w salonie księcia Antoniego Radziwiłła w roku 1829”, obraz Henryka Siemiradzkiego (1887), fot. domena publiczna/Wikipedia
        Opublikowano: 30.10.2025Autor: Emil KwidzińskiUdostępnij

        Gdy dziewiętnastoletni Fryderyk Chopin komponował swój II Koncert fortepianowy f-moll, jego serce przepełniało pierwsze, młodzieńcze uczucie do śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej. Utwór, choć nazwany "drugim", powstał wcześniej niż słynny Koncert e-moll i stał się muzycznym pamiętnikiem emocji towarzyszących ostatnim miesiącom kompozytora w ojczyźnie. To w tej kompozycji po raz pierwszy w pełni objawił się geniusz Chopina – łączący wirtuozerię z intymną poetyką romantycznej wypowiedzi.

        1. Muzyczne wyznanie
        2. Pożegnanie z Warszawą
        3. Larghetto dla ukochanej
        4. Konstancja Gładkowska – muza młodego kompozytora
        5. Opowieść o miłości i rozstaniu

        Muzyczne wyznanie

        Wiosną 1829 roku w warszawskim konserwatorium odbył się koncert solistek. Młody Fryderyk Chopin, już wówczas uznawany za muzyczną osobowość, poznał tam Konstancję Gładkowską – utalentowaną śpiewaczkę o niebieskich oczach i jasnych włosach. Ich znajomość, choć krótka i utrzymana w konwencji platonicznego uczucia, stała się dla Chopina inspiracją do stworzenia jednego z najbardziej lirycznych fragmentów w jego twórczości. W liście do przyjaciela Tytusa Woyciechowskiego kompozytor wyznał: "Bo ja już – może na szczęście – mam mój ideał, któremu wiernie, nie mówiąc z nim, już pół roku służę, który mi się śni, na którego pamiątkę stanęło adagio do mojego Koncertu".

        Larghetto, środkowa część Koncertu f-moll, stała się muzycznym portretem Gładkowskiej i wyrazem niespełnionego uczucia. Chopin, nieśmiały i skrywający swoje emocje, zamiast słów wybrał język muzyki, by wyrazić to, czego nie potrafił powiedzieć wprost. Fortepianowe ornamenty i śpiewne frazy tworzą nastrój subtelnego marzenia, przetykanego chwilami wzburzenia i namiętności. To właśnie w tej części kompozytor po raz pierwszy w pełni ujawnił swój indywidualny styl – łączył wirtuozerię z głębią emocjonalną, przekształcając konwencjonalną formę koncertu w romantyczne wyznanie.

        Pożegnanie z Warszawą

        17 marca 1830 roku w warszawskim Teatrze Narodowym na Placu Krasińskich odbyło się prawykonanie Koncertu f-moll. Chopin osobiście zasiadł przy fortepianie, a orkiestrą dyrygował Karol Kurpiński. W sali teatru zgromadziła się warszawska elita, w tym prawdopodobnie sama Konstancja Gładkowska, która kilka miesięcy później, podczas pożegnalnego spotkania przed wyjazdem Chopina, zaśpiewała arię z "Pani Jeziora" Rossiniego.

        Przed premierą odbyły się dwie próby – pierwsza w gronie rodziny i przyjaciół, druga z udziałem warszawskich autorytetów muzycznych, wśród których byli Józef Elsner, Karol Kurpiński i Wojciech Żywny. Partię orkiestry wykonano wówczas w kameralnym składzie, co pozwoliło Chopinowi na dopracowanie każdego detalu. Sam koncert spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem – publiczność doceniła zarówno błyskotliwą technikę, jak i nowatorskie ujęcie formy, w której emocje przeważyły nad konwencją.

        Portret Fryderyka Chopina autorstwa Ambrożego Mieroszewskiego (1829)
        Portret Fryderyka Chopina autorstwa Ambrożego Mieroszewskiego (1829), fot. domena publiczna/Wikipedia

        Larghetto dla ukochanej

        Koncert f-moll zachowuje tradycyjny, trzyczęściowy układ typowy dla gatunku: Maestoso – Larghetto – Allegro vivace. Jednak Chopin nadał tej strukturze nowe, romantyczne znaczenie. Część pierwsza (Maestoso) łączy w sobie elementy marszu z lirycznymi wstawkami fortepianu, tworząc narrację pełną kontrastów – od dostojnych fraz orkiestry po intymne, niemal kameralne dialogi instrumentu solowego. Kompozytor świadomie odszedł od konwencji stylu brillant, który dominował w ówczesnych koncertach, na rzecz bardziej osobistej wypowiedzi.

        Centralnym punktem dzieła jest Larghetto – część, która stała się muzycznym symbolem młodzieńczej miłości Chopina. Ma formę wielkiej arii da capo, w której temat główny powraca trzykrotnie, za każdym razem wzbogacony o bardziej zwiewne ornamenty.

        Finałowe Allegro vivace czerpie z polskiego folkloru – rytmy mazurka, połączone z oryginalnym zabiegiem col legno w partii skrzypiec (uderzanie drzewcem smyczka w struny), nadają utworowi żywiołowy, taneczny charakter.

        Przeczytaj również: Miłość, zdrada i Chopin. Historia, którą Paryż szeptał po kątach. 

        Konstancja Gładkowska – muza młodego kompozytora

        Kim była kobieta, która zainspirowała jeden z najpiękniejszych utworów w historii muzyki? Konstancja Salomea Gładkowska urodziła się 2 czerwca 1810 roku w Warszawie, jako córka Andrzeja – murgrabiego przy ulicy Zakroczymskiej – i Salomei z domu Woelke. Jej chrzestną była Konstancja z Cichockich Żwanowa, nieślubna córka króla Stanisława Augusta. Konstancja kształciła się w śpiewie pod kierunkiem Carla Solivy i już w 1829 roku rozpoczęła obiecującą karierę sceniczną.

        Tradycja rodzinna Gładkowskich przynosi intrygującą perspektywę na relację z Chopinem – według tych przekazów Konstancja, przeczuwając światową karierę kompozytora, uważała się za przeszkodę w jego artystycznym rozwoju i celowo nie podtrzymywała uczucia. Po wyjeździe Chopina utrzymywali korespondencję, która urwała się po roku. W styczniu 1832 roku Konstancja poślubiła Józefa Grabowskiego, byłego urzędnika w Sekretariacie Stanu Królestwa Polskiego i zamieszkała z nim w majątku Raducz w powiecie rawskim, kończąc tym samym swoją krótką, ale zapowiadającą się obiecująco karierę sceniczną.

        Opowieść o miłości i rozstaniu

        Dla współczesnego słuchacza Koncert f-moll pozostaje ponadczasową opowieścią o młodzieńczej miłości, tęsknocie i trudnych pożegnaniach. Choć inspirowany osobistymi przeżyciami kompozytora, mówi językiem uniwersalnym, zrozumiałym dla każdego, kto kiedykolwiek doświadczył pierwszego zauroczenia lub bólu rozstania. Wirtuozeria nie przysłania tu emocji – przeciwnie, służy ich wyrażeniu, tworząc doskonałą równowagę między technicznym kunsztem a poetycką głębią.

        Chopin, opuszczając Warszawę w 1830 roku, nie wiedział, że już nigdy nie wróci do ojczyzny. Koncert f-moll stał się więc nie tylko muzycznym pamiętnikiem pierwszej miłości, ale także pożegnalnym gestem wobec rodzinnego miasta i całego dotychczasowego życia. W nutach zapisał emocje, które towarzyszyły mu w tym przełomowym momencie – nadzieję na artystyczny sukces, obawę przed nieznanym, smutek rozstania i nostalgię za tym, co pozostawiał za sobą. Dziś, niemal dwa stulecia później, te same emocje wciąż przemawiają do nas poprzez dźwięki jego muzyki.

        Źródła:

        • Tomaszewski M., Chopin: człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 2010.
        • https://chopin.nifc.pl/pl/chopin/kompozycja/66
        • https://chopin.nifc.pl/pl/chopin/osoba/6791_gladkowska_konstancja 
        • https://chopin.polskieradio.pl/artykul/3112825 
        • https://polskabibliotekamuzyczna.pl/encyklopedia/gladkowska-konstancja/ 
        Czytaj także:
        • Miłość, zdrada i Chopin. Historia, którą Paryż szeptał po kątach
        • Clara Schumann koncertowała i zarabiała więcej niż mąż. Zniknęła w jego cieniu

          Kroniki Dziejów
          • Grupa KB.pl - informacje
          • Kontakt
          • Reklama
          • Załóż konto
          • Logowanie
          • Facebook
          • X.com
          Mapa strony
          • Aktualności
          • Artykuły
          • Tagi
          • Autorzy
          Inne serwisy Grupy KB.pl
          • KB.pl
          • Fajny Ogród
          • Fajny Zwierzak
          • Ania radzi
          • Fajne Gotowanie
          • Spokojnie o ciąży
          Informacje prawne
          • Regulamin
          • Polityka prywatnosci i cookies
          • Regulamin DSA
          • Zaufani partnerzy
          © 2020-2025 Grupa KB.pl. All rights reserved.