Logo serwisu: Kroniki Dziejów
Menu
  • Historia Polski
    • Średniowiecze
    • Pierwsi Piastowie
    • Rozbicie dzielnicowe
    • Po zjednoczeniu
    • Nowożytność
    • XVI wiek
    • XVII wiek
    • XVIII wiek
    • Polska pod zaborami
    • Współczesność
    • Polska 1918-1945
    • Okres PRL
    • Po 1989 roku
    • Historia powszechna
      • Starożytność
      • Grecja
      • Rzym
      • Egipt i Mezopotamia
      • Pozostałe
      • Średniowiecze
      • Wczesne średniowiecze (do VIII wieku)
      • Pełne średniowiecze (IX-XIII wiek)
      • Późne średniowiecze (XIV-XV wiek)
      • Nowożytność
      • XVI wiek
      • XVII wiek
      • XVIII wiek
      • XIX wiek do 1914
      • Współczesność
      • I wojna światowa
      • XX lecie międzywojenne
      • II wojna światowa
      • Historia najnowsza
      • Zimna wojna
    • Postacie i wydarzenia
      • Postacie w historii powszechnej
      • Władcy i przywódcy
      • Podróżnicy i odkrywcy
      • Kobiety w historii świata
      • Ludzie kultury
      • Inne znane osobistości
      • Polacy
      • Władcy i przywódcy Polski
      • Polscy naukowcy i działacze społeczni
      • Ludzie kultury i inni
      • Kobiety w historii Polski
      • Wydarzenia z historii powszechnej
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
      • Religia w historii świata
      • Wydarzenia z historii Polski
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
    • Ciekawostki historyczne
      • Warto wiedzieć
      • Zabytki i budowle
      • Popularne zestawienia
      • Mało znane wydarzenia
      • Mało znane postacie
      • Wojskowość
      • Broń historyczna
      • Taktyki wojenne
        • Moje konto
        Facebook
        Szukaj
        • Kroniki Dziejów
        • Aktualności
        • Ciekawostki
        • Ojciec (nie)święty. Mroczny pontyfikat „najgorszego papieża w historii”

        Ojciec (nie)święty. Mroczny pontyfikat „najgorszego papieża w historii”

        Portret Aleksandra VI autorstwa Pedra Berruguete’a
        Portret Aleksandra VI autorstwa Pedra Berruguete’a, fot. domena publiczna/Wikipedia
        Opublikowano: 12.09.2025Autor: Emil KwidzińskiUdostępnij

        Aleksander VI, czyli Rodrigo Borgia, to postać, która wciąż budzi skrajne emocje – zarówno fascynację, jak i potępienie. Papież, który w XV wieku przejął tron Piotrowy, łączył w sobie polityczną przebiegłość, niebywałą ambicję i kontrowersyjne życie prywatne. Jego pontyfikat był czasem skandali, intryg i hulaszczego życia, a jednocześnie znaczących reform i mecenatu artystycznego. Kim naprawdę był Aleksander VI i dlaczego jego legenda wciąż przyciąga uwagę historyków?

        1. Nastoletni kardynał
        2. Kochanek i ojciec
        3. Mecenas sztuki
        4. Skandalista i hulaka
        5. Najgorszy papież?

        Nastoletni kardynał

        Rodrigo Borgia urodził się 1 stycznia 1431 roku w Xàtiva, w Królestwie Walencji, w rodzinie drobnej szlachty. Jego ojciec, Jofré Lanzol, przewidywał dla syna karierę w administracji lub wojsku, ale młody Rodrigo postawił na studia prawnicze w Bolonii, gdzie kształcono przyszłych urzędników i doradców władców. Już przed ukończeniem dwudziestego roku życia dysponował pokaźnym majątkiem, choć jeszcze bez znaczących stanowisk, i z łatwością poruszał się w świecie włoskiej arystokracji oraz kościelnych urzędników. Szansa na szybki awans pojawiła się, gdy jego krewniak Alfons Borgia został w 1455 roku papieżem jako Kalikst III – wtedy Rodrigo przyjął nazwisko Borgia i błyskawicznie rozpoczął karierę w Kościele, wykorzystując rodzinne koneksje i wrodzony spryt.

        Już rok po objęciu pontyfikatu przez Kaliksta III, młody Borgia został diakonem i wicekanclerzem Kościoła, a w 1457 roku – kardynałem diakonem, mimo braku święceń kapłańskich. W tamtych czasach nie było to nic nadzwyczajnego – hierarchowie często zdobywali godności kościelne dzięki pochodzeniu i wpływom rodzinnym. W kolejnych dekadach Rodrigo bogacił się i pełnił coraz bardziej odpowiedzialne funkcje urzędowe, reformując kancelarię papieską i zdobywając doświadczenie, które przygotowało go do objęcia najwyższego urzędu w Kościele. Jego zdolność do łączenia pragmatyzmu, ambicji i politycznej przebiegłości dawała mu przewagę nad wieloma rywalami.

        Kochanek i ojciec

        W 1492 roku, po śmierci Innocentego VIII, Rodrigo Borgia wziął udział w konklawe, które z perspektywy współczesnego obserwatora wyglądałoby jak polityczny thriller pełen przekupstw i intryg. Rywalizował z kardynałami Ascanio Sforzą i Giuliano della Rovere, którzy również próbowali zdobyć poparcie purpuratów przy pomocy pieniędzy i obietnic. Borgia okazał się jednak sprytniejszy – obiecywał kardynałom korzystne beneficja i majątki, jednocześnie neutralizując konkurencję. Ostatecznie elekcja zakończyła się jego zwycięstwem 11 sierpnia 1492 roku – tylko jeden kardynał odważył się głosować przeciw.

        Nowy papież, przyjmując imię Aleksander VI, od razu skupił się na umocnieniu władzy i majątku Kościoła, ale także własnej rodziny. Z jednej strony był wytrawnym politykiem – lawirował między książętami włoskimi i królami, a jego decyzje, takie jak wyznaczenie linii demarkacyjnej między Hiszpanią a Portugalią w Nowym Świecie, miały ogromne znaczenie dla przyszłości Europy i obu Ameryk. Z drugiej strony – nie ukrywał życia prywatnego pełnego skandali i romansu z Vannozzą Cattanei, z którą miał pięcioro dzieci, w tym słynnych Cezara i Lukrecję Borgiów. Był przykładem człowieka epoki renesansu: ambicja, polityka i namiętności splatały się w jego życiu w sposób niezwykle barwny.

        Mecenas sztuki

        Aleksander VI był wyjątkowo „troskliwy” wobec własnej rodziny – dzieci obsadzał na wysokich stanowiskach w Państwie Kościelnym, a ich małżeństwa miały strategiczny charakter, wzmacniając wpływy rodu w Europie. Cezar został kardynałem w młodym wieku, Lukrecja poślubiła księcia Ferrary, a inni synowie zdobyli tytuły i majątki, które zapewniły im pozycję polityczną. Taki nepotyzm był wówczas krytykowany, ale jednocześnie zapewniał stabilność familii.

        Z drugiej strony papież prowadził aktywny mecenat artystyczny, angażując malarzy i architektów do dekoracji pałaców i bazylik. Odrestaurował ulice Rzymu, zamki i kościoły, w tym Via Alessandrina czy Zamek Świętego Anioła. Malowidła malarza Pinturicchia zdobiły prywatne apartamenty i pałace papieskie, nadając Rzymowi nowoczesny renesansowy blask.

        Portret Vannozzy Cattanei autorstwa Innocenza da Imoli
        Portret Vannozzy Cattanei autorstwa Innocenza da Imoli, fot. domena publiczna/Wikipedia

        Skandalista i hulaka

        Najbardziej kontrowersyjne aspekty życia Borgiów związane były z jego rodziną i wystawnymi ucztami. Słynna „kolacja kasztanów” w 1501 roku, wydana przez Cezara Borgię, z udziałem około pięćdziesięciu kurtyzan i prostytutek, była jednym z symboli hulaszczego życia papieża i jego potomków. Do dziś wydarzenie to budzi szok i fascynację, a kroniki mistrza ceremonii Johanna Burcharda szczegółowo opisują, jak luksus i rozwiązłość splatały się w atmosferze zbliżonej do teatralnej farsy. Papież Aleksander VI nie stronił również od intryg politycznych i rzekomych prób otrucia konkurentów politycznych, co jeszcze bardziej utrwaliło jego czarną legendę.

        Jednak historia pokazuje, że mimo ekscesów i kontrowersji Aleksander VI był także skutecznym administratorem i politykiem. Wprowadzał reformy administracyjne, zwoływał konsystorze, przygotowywał grunt pod późniejsze sobory i umiejętnie zarządzał państwem kościelnym. Jego życie było pełne kontrastów – od hulaszczych balów po starannie przemyślaną dyplomację.

        Przeczytaj również: 10 najgorszych papieży w historii - daty, biografie, ciekawostki.

        Najgorszy papież?

        Oceny pontyfikatu Aleksandra VI pozostają skrajne i burzliwe. Niektórzy historycy uznają go za jednego z najgorszych papieży, który zdyskredytował Kościół, wprowadzając nepotyzm i symonię na niespotykaną wcześniej skalę. Inni podkreślają, że jego działania były raczej pragmatyczne niż moralnie naganne – dostosowane do czasów pełnych politycznych konfliktów i nieustannej walki o wpływy. Aleksander VI pozostaje tak czy inaczej symbolem renesansowego papiestwa, w którym polityka, ambicja i życie prywatne splatały się w sposób niezwykle złożony.

        Dziś Aleksander VI fascynuje historyków, pisarzy i twórców filmowych. Jego życie pokazuje, że historia papieży to nie tylko religijne doktryny, ale także intrygi, dramaty i pasje, które mogłyby posłużyć za scenariusz politycznego thrillera. Legenda Rodrigo Borgii trwa nadal, przypominając, że pod powierzchnią duchowej władzy kryły się plany równie barwne, co mroczne, a postać papieża Aleksandra VI nieustannie prowokuje pytania o granice władzy, ambicji i ludzkich słabości.

        Źródła:

        • Bellonci M., Lukrecja Borgia, jej życie i czasy, Warszawa 1989.
        • Gervaso R., Borgiowie, Wrocław 2017. 
        • Lacanau E., Luca P., Grzeszni papieże. Dolce vita na dworze watykańskim w średniowieczu i renesansie, Warszawa 1993.
        • La Due W.J., Na tronie św. Piotra. Historia papiestwa, Wrocław 2004. 
        Czytaj także:
        • Świadkowie byli zgorszeni. Jak wyglądał ślub Lukrecji Borgii?
        • Kto zabił Juana Borgię? Zagadka sprzed wieków do dziś budzi emocje
        • Polak, który został… cesarzem Madagaskaru. Jak udało mu się tego dokonać?

        Kroniki Dziejów
        • Grupa KB.pl - informacje
        • Kontakt
        • Reklama
        • Załóż konto
        • Logowanie
        • Facebook
        • X.com
        Mapa strony
        • Aktualności
        • Artykuły
        • Tagi
        • Autorzy
        Inne serwisy Grupy KB.pl
        • KB.pl
        • Fajny Ogród
        • Fajny Zwierzak
        • Ania radzi
        • Fajne Gotowanie
        • Spokojnie o ciąży
        Informacje prawne
        • Regulamin
        • Polityka prywatnosci i cookies
        • Regulamin DSA
        • Zaufani partnerzy
        © 2020-2025 Grupa KB.pl. All rights reserved.