Logo serwisu: Kroniki Dziejów
Menu
  • Historia Polski
    • Średniowiecze
    • Pierwsi Piastowie
    • Rozbicie dzielnicowe
    • Po zjednoczeniu
    • Nowożytność
    • XVI wiek
    • XVII wiek
    • XVIII wiek
    • Polska pod zaborami
    • Współczesność
    • Polska 1918-1945
    • Okres PRL
    • Po 1989 roku
    • Historia powszechna
      • Starożytność
      • Grecja
      • Rzym
      • Egipt i Mezopotamia
      • Pozostałe
      • Średniowiecze
      • Wczesne średniowiecze (do VIII wieku)
      • Pełne średniowiecze (IX-XIII wiek)
      • Późne średniowiecze (XIV-XV wiek)
      • Nowożytność
      • XVI wiek
      • XVII wiek
      • XVIII wiek
      • XIX wiek do 1914
      • Współczesność
      • I wojna światowa
      • XX lecie międzywojenne
      • II wojna światowa
      • Historia najnowsza
      • Zimna wojna
    • Postacie i wydarzenia
      • Postacie w historii powszechnej
      • Władcy i przywódcy
      • Podróżnicy i odkrywcy
      • Kobiety w historii świata
      • Ludzie kultury
      • Inne znane osobistości
      • Polacy
      • Władcy i przywódcy Polski
      • Polscy naukowcy i działacze społeczni
      • Ludzie kultury i inni
      • Kobiety w historii Polski
      • Wydarzenia z historii powszechnej
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
      • Religia w historii świata
      • Wydarzenia z historii Polski
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
    • Ciekawostki historyczne
      • Warto wiedzieć
      • Zabytki i budowle
      • Popularne zestawienia
      • Mało znane wydarzenia
      • Mało znane postacie
      • Wojskowość
      • Broń historyczna
      • Taktyki wojenne
        • Moje konto
        Facebook
        Szukaj
        • Kroniki Dziejów
        • Aktualności
        • Ciekawostki
        • Papcio Chmiel: ojciec polskiego komiksu

        Cenzura chciała zablokować Tytusa. Uratował go… syn ważnego dygnitarza!

        Henryk Jerzy Chmielewski w 2007 roku
        Henryk Jerzy Chmielewski w 2007 roku, fot. domena publiczna/Wikipedia
        Opublikowano: 09.12.2025Autor: Emil KwidzińskiUdostępnij

        Henryk Jerzy Chmielewski – znany milionom jako Papcio Chmiel – stworzył jeden z najważniejszych światów polskiej popkultury. Jego Tytus, Romek i A’Tomek to nie tylko komiksowa trójka łobuzów, lecz także wehikuł nostalgii, humoru i historii. Jak chłopak z warszawskiego Nowego Miasta został kultowym kronikarzem PRL-u i ikoną, którą kochają kolejne pokolenia?

        1. Warszawiak, żołnierz, artysta
        2. Trójka bohaterów, która podbiła serca czytelników
        3. Szczyt popularności
        4. Fani, cytaty i popkultura
        5. Czasy przełomu
        6. Dziedzictwo Papcia
        7. Źrodła:

        Warszawiak, żołnierz, artysta

        Chmielewski urodził się w Warszawie w 1923 roku – i to miasto naznaczyło go na całe życie. Wychowany w okolicach Barbakanu, w dzieciństwie chłonął śródmiejską atmosferę przedwojennej stolicy, której klimat później przemycił do komiksów. Jako młody mężczyzna trafił do batalionu „Gustaw–Harnaś” i walczył w Powstaniu Warszawskim pod pseudonimem „Jupiter”. Wojenne doświadczenia wrócą do niego po latach – nie tylko w wspomnieniach, ale i w komiksie o powstańczych losach Tytusa, Romka i A’Tomka.

        Po wojnie Chmielewski związał się z wojskiem jako artylerzysta, a następnie z prasą młodzieżową. To właśnie redakcja „Świata Młodych” stała się kolebką jego słynnych historii. Tam zdobywał warsztat graficzny i przekonał się, że obrazek i humor mogą być nośnikiem edukacji – i sposobem na przemycanie treści, których w oficjalnym obiegu publikować nie wolno.

        Trójka bohaterów, która podbiła serca czytelników

        W 1957 roku Chmielewski stworzył komiks, który zupełnie odmienił polską popkulturę. Bohaterowie byli nietypowi: szympans uczłowieczany przez harcerzy, chudzielec Romek i okrąglutki A’Tomek – mieszanka przypadkowa, a jednocześnie genialna. Pomagał im ekscentryczny Profesor Talenta, wynalazca niezwykłych pojazdów. Ten zestaw cech – przygoda, humor, lekka nuta edukacyjna – natychmiast chwycił czytelników.

        Pierwsze odcinki trafiały do „Świata Młodych”, choć wcale nie było to proste. PRL-owska cenzura patrzyła na komiksy z niechęcią, uznając je za przejaw „imperialistycznych wpływów”. Debiutancka opowieść o kosmicznych perypetiach Tytusa przeleżała w redakcji aż dwa lata – dopiero po wystrzeleniu Sputnika klimat polityczny pozwolił na jej publikację. W dodatku ostateczną zgodę ułatwił nie tyle entuzjazm cenzorów, co fakt, że komiks podobno bardzo spodobał się... synowi jednego z wysoko postawionych dygnitarzy.

        Tytus, Romek i A’Tomek i ich twórca na tablicy pamiątkowej przy ul. Nawrot 8 w Łodzi
        Tytus, Romek i A’Tomek i ich twórca na tablicy pamiątkowej przy ul. Nawrot 8 w Łodzi, fot. domena publiczna/Wikipedia

        Szczyt popularności

        Lata 70. to epoka największej popularności serii. Księgi takie jak „Tytus na Dzikim Zachodzie” czy „Tytus poprawia dwójkę z geografii Polski” stały się klasykami, wychowując kolejne roczniki młodych czytelników. Chmielewski potrafił jak mało kto łączyć edukację z buntem – uczył, prowokował do myślenia, ale nie moralizował. Pod warstwą absurdalnego humoru przemycał zaskakująco trafne obserwacje świata.

        Niektóre tomy musiały spełniać wygórowane oczekiwania władz, dlatego pojawiały się tematy „narzucone”: wojsko, ruch drogowy czy "wiedza o społeczeństwie". Jednak gdy tylko cenzura zelżała, Papcio Chmiel własnoręcznie przerysował wiele kadrów, aby pozbyć się propagandowych akcentów. Dzięki temu seria pozostaje aktualna i świeża, a kolejne pokolenia wciąż odnajdują w niej humor, który się nie starzeje.

        Fani, cytaty i popkultura

        Papcio Chmiel stworzył styl rozpoznawalny na pierwszy rzut oka: miękka, odrealniona kreska, żywe kolory, dialogi pełne gier słownych i charakterystyczne neologizmy. Dziś wiele cytatów weszło do języka codziennego – jak słynny „beznadziejnik” czy pytanie: „Czytałeś Norwida? A kto go napisał?”. Właśnie dzięki temu humorowi jego seria była atrakcyjna zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, którzy odnajdywali w niej drobne aluzje do rzeczywistości PRL-u.

        Fani potrafili tworzyć prawdziwe dzieła na bazie komiksów – od podmalowywania okładek, przez rekonstrukcje pojazdów profesora Talenta, aż po kolekcjonerskie figurki. Pojawiły się też adaptacje: film animowany, gra komputerowa, słuchowisko, a nawet kartonowe modele pojazdów rozdawane w sieciach fast food. Tytus, Romek i A’Tomek stali się marką, której nośność wykraczała daleko poza nośnik papierowy.

        Czasy przełomu

        W latach 90. bohaterowie Chmielewskiego – jak cała Polska – zaczęli się zmieniać. Harcerskie mundurki ustąpiły miejsca współczesnym problemom: Tytus wstępuje do NATO, zostaje internautą, graficiarzem, komentuje polityczną codzienność. Seria dojrzewała wraz z czytelnikami, wciąż zachowując swój humorystyczny ton.

        Ostatnie lata twórczości Papcia to powrót do historii. Autor przenosił swoich bohaterów w czasy Powstania Warszawskiego czy bitwy pod Grunwaldem. Komiksy te, bardziej niż wcześniejsze opowieści, przypominały graficzne albumy – pełne pojedynczych plansz i symbolicznych scen. Chmielewski uważał, że młodzież najlepiej uczy się poprzez obraz, dlatego dzięki Tytusowi i jego kompanom chciał opowiadać o historii tak, żeby była dostępna i ciekawa.

        Dziedzictwo Papcia

        Henryk Jerzy Chmielewski był nie tylko rysownikiem – był komentatorem, satyrykiem, świadkiem burzliwych przemian XX wieku. Jego dorobek to ponad 30 zeszytów głównej serii, albumy historyczne, książki autobiograficzne i niezliczone rysunki. Nakład jego komiksów przekroczył 10 milionów egzemplarzy. Trudno znaleźć w Polsce osobę, która choć raz w życiu nie natknęła się na jego bohaterów.

        Za swoją działalność otrzymał m.in. Order Uśmiechu, Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski i Złoty Medal „Gloria Artis”. Zmarł w 2021 roku, ale pozostawił po sobie świat, który wciąż bawi, uczy i łączy pokolenia. Tytus i jego przyjaciele żyją dalej – na półkach, w memach, na koszulkach i w pamięci tych, którzy dorastali z ich przygodami.

        Papcio Chmiel nie tylko rysował komiksy. Narysował część naszej kultury – z humorem, wdziękiem i sercem, które widać na każdej karcie jego twórczości.

        Źrodła:

        • Chmielewski H.J., Żywot człeka zmałpionego, Warszawa 2016.
        • https://culture.pl/pl/tworca/henryk-jerzy-chmielewski
        • https://polskieradio24.pl/artykul/2664230,papcio-chmiel-jak-z-plamy-tuszu-zrodzila-sie-legenda 
        • https://teologiapolityczna.pl/papcio-chmiel-jako-klasyk-rozmowa-z-lukaszem-jasina 
        Czytaj także:
        • Królowie sceny PRL – zapomniani artyści, którzy tworzyli historię muzyki
        • Zmieniali sens wierszy, filmów i wiadomości. Tak działała cenzura w PRL
        • Z indiańskego wigwamu do Armii Krajowej. Cała prawda o Sat-Okhu

        Kroniki Dziejów
        • Grupa KB.pl - informacje
        • Kontakt
        • Reklama
        • Załóż konto
        • Logowanie
        • Facebook
        • X.com
        Mapa strony
        • Aktualności
        • Artykuły
        • Tagi
        • Autorzy
        Inne serwisy Grupy KB.pl
        • KB.pl
        • Fajny Ogród
        • Fajny Zwierzak
        • Ania radzi
        • Fajne Gotowanie
        • Spokojnie o ciąży
        Informacje prawne
        • Regulamin
        • Polityka prywatnosci i cookies
        • Regulamin DSA
        • Zaufani partnerzy
        © 2020-2025 Grupa KB.pl. All rights reserved.