Logo serwisu: Kroniki Dziejów
Menu
  • Historia Polski
    • Średniowiecze
    • Pierwsi Piastowie
    • Rozbicie dzielnicowe
    • Po zjednoczeniu
    • Nowożytność
    • XVI wiek
    • XVII wiek
    • XVIII wiek
    • Polska pod zaborami
    • Współczesność
    • Polska 1918-1945
    • Okres PRL
    • Po 1989 roku
    • Historia powszechna
      • Starożytność
      • Grecja
      • Rzym
      • Egipt i Mezopotamia
      • Pozostałe
      • Średniowiecze
      • Wczesne średniowiecze (do VIII wieku)
      • Pełne średniowiecze (IX-XIII wiek)
      • Późne średniowiecze (XIV-XV wiek)
      • Nowożytność
      • XVI wiek
      • XVII wiek
      • XVIII wiek
      • XIX wiek do 1914
      • Współczesność
      • I wojna światowa
      • XX lecie międzywojenne
      • II wojna światowa
      • Historia najnowsza
      • Zimna wojna
    • Postacie i wydarzenia
      • Postacie w historii powszechnej
      • Władcy i przywódcy
      • Podróżnicy i odkrywcy
      • Kobiety w historii świata
      • Ludzie kultury
      • Inne znane osobistości
      • Polacy
      • Władcy i przywódcy Polski
      • Polscy naukowcy i działacze społeczni
      • Ludzie kultury i inni
      • Kobiety w historii Polski
      • Wydarzenia z historii powszechnej
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
      • Religia w historii świata
      • Wydarzenia z historii Polski
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
    • Ciekawostki historyczne
      • Warto wiedzieć
      • Zabytki i budowle
      • Popularne zestawienia
      • Mało znane wydarzenia
      • Mało znane postacie
      • Wojskowość
      • Broń historyczna
      • Taktyki wojenne
        • Moje konto
        Facebook
        Szukaj
        • Kroniki Dziejów
        • Aktualności
        • Ciekawostki
        • „Szlachta nie pracuje”? Tak żyło się w 1670 roku

        „Szlachta nie pracuje” i "Chłop zawsze pod butem"? Obalamy największe mity 1670 roku

        Jan Paweł i Zofia - bohaterowie serialu
        Kadr z serialu "1670", Netflix
        Opublikowano: 26.09.2025Autor: Emil KwidzińskiUdostępnij

        Jak wyglądała codzienność mieszkańca siedemnastowiecznej Rzeczpospolitej? Z dala od bitew, sejmików i wielkiej polityki toczyło się życie pełne sprzeczności: tradycji, przywilejów, zależności społecznych i niepisanych rytuałów. Choć dziś często patrzymy na sarmatów z przymrużeniem oka, ich świat był znacznie bardziej złożony, niż pokazują to memy i satyry. Cofnijmy się do roku 1670, aby przyjrzeć się bliżej temu, jak naprawdę żyło się w polskim dworku i na chłopskiej zagrodzie.

        1. Sarmata idealny
        2. „Złota wolność” czy złota iluzja?
        3. Codzienność w dworku
        4. Chłop pod butem pana? Niekoniecznie
        5. Żona, matka, zarządczyni
        6. Ani mit, ani mem
        7. Bibliografia

        Sarmata idealny

        Stereotypowy szlachcic z epoki baroku to postać niemal teatralna: z wąsem, kontuszem i szabelką, skory do biesiady, pojedynku i długiego przemówienia na sejmiku (lub pogrzebie). W rzeczywistości szlachta Rzeczypospolitej była warstwą bardzo zróżnicowaną. Z jednej strony istnieli magnaci – książęta i hrabiowie posiadający dziesiątki wsi, fortuny i własne armie. Z drugiej – uboga szlachta zaściankowa (gołota), która nierzadko sama orała pole i żyła w chacie ledwo odróżniającej się od chłopskiej. Mimo to wszyscy oni – bez względu na majątek – uważali się za elitę narodu.

        Sarmatyzm, ideologia dominująca wśród szlachty, był mieszanką poczucia obowiązku wobec ojczyzny, pobożności, nacjonalizmu i zachwytu nad własną wyjątkowością. Sarmata wierzył, że pochodzi od starożytnych wojowników, że jego wolność osobista jest najwyższą wartością i że Rzeczpospolita – a raczej on sam – jest ostoją cywilizacji. W tym duchu pielęgnowano tradycję, nieufność wobec „zachodnich” nowinek i głęboką pogardę dla mieszczaństwa oraz chłopów. Tak właśnie powstała figura szlachcica-obywatela, który nie musi pracować, bo jego rolą jest bronić ojczyzny… choć niekoniecznie robi to skutecznie.

        Polonez pod gołym niebem, obraz Kornelego Szlegla
        Polonez pod gołym niebem, obraz Kornelego Szlegla, fot. domena publiczna/Wikipedia

        „Złota wolność” czy złota iluzja?

        W XVII wieku Rzeczpospolita Obojga Narodów była formalnie jednym z najbardziej „wolnych” państw w Europie – przynajmniej jeśli chodzi o wolność szlachty. Każdy dobrze urodzony miał prawo głosu na sejmikach, prawo do noszenia broni, do wyboru króla, do obrony własnej ziemi i – co najważniejsze – do sprzeciwu wobec decyzji większości. To właśnie słynne liberum veto pozwalało jednemu posłowi zablokować decyzje całego sejmu, jeśli uznał je za „szkodliwe dla Rzeczypospolitej”.

        Z dzisiejszej perspektywy taki system wydaje się receptą na polityczną katastrofę – i rzeczywiście nią był. Choć w teorii miał chronić przed tyranią większości, w praktyce prowadził do paraliżu państwa, korupcji i wtrącania się obcych dworów w sprawy polskie. Szlachcic, choć dumny ze swej wolności, często nie rozumiał, jak bardzo szkodzi wspólnocie. Ale dla wielu z nich Rzeczpospolita nie była wspólnotą – była zbiorem osobistych majątków, w których królowie i reformatorzy mieli nie przeszkadzać. Duma ze „złotej wolności” była więc w dużej mierze iluzją – piękną, lecz niekiedy destrukcyjną.

        Codzienność w dworku

        Polski dwór szlachecki nie był pałacem – raczej dużym, drewnianym domem z gankiem, sienią i izbami pełnymi sprzętów, ludzi i zapachów charakterystycznych dla wsi. To w nim toczyło się życie codzienne: od zarządzania folwarkiem, przez wychowywanie dzieci, po politykowanie przy stole. Dwór był ośrodkiem lokalnej władzy, ale i rodzajem mikroświata, w którym panował niepisany kodeks obyczajów i obowiązków.

        Uroczystości, biesiady i zabawy były częścią życia dworu, ale nie można zapominać o nieustannej gotowości do wojny. XVII wiek był dla Polski okresem licznych konfliktów: z Turcją, Kozakami, Moskwą, Szwecją. Szlachcic mógł zostać wezwany na wyprawę wojenną, a dwór – splądrowany przez wroga albo zbuntowanego sąsiada. Dlatego broń wisiała na ścianie, koń był pod ręką, a młodych uczono fechtunku wcześniej, niż pisania. Dwór był nie tylko centrum władzy, ale też twierdzą – bardziej chaotyczną, niż funkcjonalną, ale gotową na wszystko.

        Reprezentanci wszystkich stanów społecznych w "tańcu śmierci" z kościoła Bernardynów w Krakowie
        Reprezentanci wszystkich stanów społecznych w "tańcu śmierci" z kościoła Bernardynów w Krakowie, fot. domena publiczna/Wikipedia

        Chłop pod butem pana? Niekoniecznie

        Relacja między szlachcicem a chłopem często przedstawiana jest jako brutalna i jednostronna – i choć zawiera to ziarno prawdy, pełen obraz jest bardziej złożony. Wielu chłopów w XVII wieku faktycznie podlegało pańszczyźnie – musieli kilka dni w tygodniu pracować na rzecz pana, często bez wynagrodzenia, w zamian za możliwość użytkowania ziemi i dachu nad głową. Jednak nie byli całkowicie bezbronni. W wielu regionach funkcjonowały wspólnoty wiejskie, wybierani sołtysi, a chłopi potrafili dochodzić swoich praw – niekiedy nawet przed sądami ziemskimi.

        Dla szlachcica chłopi stanowili nie tylko siłę roboczą, ale i podstawę całej gospodarki. Kiedy ci odmawiali pracy, uciekali, sabotowali zbiory – folwark stawał w miejscu. Dlatego niektórzy właściciele łagodzili obowiązki, oferowali ulgi podatkowe, pozwalali na korzystanie z lasów czy owoców handlu. Pojawiały się też formy nieoficjalnych negocjacji i układów, które przypominały wczesne relacje klasowe, choć oczywiście bez równouprawnienia. Mimo ogromnej nierówności społecznej, relacje chłop–szlachcic nie były zatem aż tak proste, jak chcą niektórzy.

        Przeczytaj również: Życie chłopa pańszczyźnianego – jak naprawdę wyglądała codzienność w czasach pańszczyzny?

        Żona, matka, zarządczyni

        Rola kobiety w siedemnastowiecznej Rzeczypospolitej bywała niedoceniana, choć wiele z nich pełniło kluczowe funkcje w życiu dworu i rodziny. Żony szlachciców zarządzały często gospodarstwem w czasie nieobecności męża (wojny, sejmiki, poselstwa). Wówczas to kobiety dbały o majątek, negocjowały z dzierżawcami, pilnowały rachunków, organizowały codzienne życie rodzinne.

        Wbrew wyobrażeniom, wiele z nich było wykształconych – znały język polski, łacinę, prowadziły korespondencję i czytały Pismo Święte. Czasami nawet inicjowały działania polityczne poprzez wpływy w rodzinie, koligacje i posagi. W świecie, w którym wszystko teoretycznie zależało od mężczyzn, to właśnie kobiety często trzymały wszystko w ryzach. Może nie zawsze w świetle reflektorów, ale z całą pewnością – skutecznie.

        Ani mit, ani mem

        Obraz siedemnastowiecznej Polski bywa dziś przedstawiany niemal jak satyra: pan w kontuszu z głową pełną frazesów, chłop zgięty pod jarzmem pańszczyzny, a państwo tonące w liberum veto i politycznych kłótniach. Ale to tylko jedna strona medalu. Rzeczywistość była znacznie bardziej złożona – obok zacofania istniała błyskotliwa kultura, obok anarchii – lokalna zaradność i silne więzi społeczne. Nie wszystko było groteską. Nie wszystko też było chlubą.

        Polska była pełna kontrastów: wysoce zdecentralizowana, a jednak z potężną tożsamością narodową; gospodarczo zależna od chłopów, ale z elitą przekonaną, że „nie wypada pracować”. Tego świata nie da się zamknąć w memie ani w patetycznej opowieści. I może właśnie dlatego tak bardzo nas dziś interesuje – bo przypomina, że historia rzadko kiedy bywa czarno-biała.

        Bibliografia

        • Grzybowski S., Sarmatyzm, Warszawa 1996. 
        • Guzowski P., Ekonomia polskiej wsi, "Dzieje polskiej wsi. Pomocnik historyczny Polityki" nr 2/2024. 
        • Łoziński W., Życie polskie w dawnych wiekach, Warszawa 2006. 
        • Tazbir J., Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit, upadek, relikty, Warszawa 1979. 
        Czytaj także:
        • Jak uboga szlachta „pozbywała się” córek bez posagu? "Lądowały za klasztorną kratą"
        • Masz nazwisko z końcówką „-ski”? Prawdopodobnie wcale nie jest szlacheckie
        • Staropolski fast food, czyli co można było zjeść na XVII-wiecznym targu

        Kroniki Dziejów
        • Grupa KB.pl - informacje
        • Kontakt
        • Reklama
        • Załóż konto
        • Logowanie
        • Facebook
        • X.com
        Mapa strony
        • Aktualności
        • Artykuły
        • Tagi
        • Autorzy
        Inne serwisy Grupy KB.pl
        • KB.pl
        • Fajny Ogród
        • Fajny Zwierzak
        • Ania radzi
        • Fajne Gotowanie
        • Spokojnie o ciąży
        Informacje prawne
        • Regulamin
        • Polityka prywatnosci i cookies
        • Regulamin DSA
        • Zaufani partnerzy
        © 2020-2025 Grupa KB.pl. All rights reserved.