Logo serwisu: Kroniki Dziejów
Menu
  • Historia Polski
    • Średniowiecze
    • Pierwsi Piastowie
    • Rozbicie dzielnicowe
    • Po zjednoczeniu
    • Nowożytność
    • XVI wiek
    • XVII wiek
    • XVIII wiek
    • Polska pod zaborami
    • Współczesność
    • Polska 1918-1945
    • Okres PRL
    • Po 1989 roku
    • Historia powszechna
      • Starożytność
      • Grecja
      • Rzym
      • Egipt i Mezopotamia
      • Pozostałe
      • Średniowiecze
      • Wczesne średniowiecze (do VIII wieku)
      • Pełne średniowiecze (IX-XIII wiek)
      • Późne średniowiecze (XIV-XV wiek)
      • Nowożytność
      • XVI wiek
      • XVII wiek
      • XVIII wiek
      • XIX wiek do 1914
      • Współczesność
      • I wojna światowa
      • XX lecie międzywojenne
      • II wojna światowa
      • Historia najnowsza
      • Zimna wojna
    • Postacie i wydarzenia
      • Postacie w historii powszechnej
      • Władcy i przywódcy
      • Podróżnicy i odkrywcy
      • Kobiety w historii świata
      • Ludzie kultury
      • Inne znane osobistości
      • Polacy
      • Władcy i przywódcy Polski
      • Polscy naukowcy i działacze społeczni
      • Ludzie kultury i inni
      • Kobiety w historii Polski
      • Wydarzenia z historii powszechnej
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
      • Religia w historii świata
      • Wydarzenia z historii Polski
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
    • Ciekawostki historyczne
      • Warto wiedzieć
      • Zabytki i budowle
      • Popularne zestawienia
      • Mało znane wydarzenia
      • Mało znane postacie
      • Wojskowość
      • Broń historyczna
      • Taktyki wojenne
        • Moje konto
        Facebook
        Szukaj
        • Kroniki Dziejów
        • Aktualności
        • Ciekawostki
        • Kazimierz Wielki i Esterka

        Zakochany król i piękna Żydówka. Skandal, który wstrząsnął średniowieczną Polską

        Kazimierz Wielki u Esterki, obraz Władysława Łuszczkiewicza (1870)
        Kazimierz Wielki u Esterki, obraz Władysława Łuszczkiewicza (1870), fot. domena publiczna/Wikipedia
        Opublikowano: 11.09.2025Autor: Emil KwidzińskiUdostępnij

        Czy piękna Żydówka naprawdę skradła serce Kazimierza Wielkiego, czy była jedynie romantycznym wymysłem kronikarzy i poetów? Historia Esterki balansuje między rzeczywistością a legendą – i właśnie to czyni ją tak fascynującą. Jej losy przez wieki inspirowały literatów, historyków i malarzy.

        1. Król-kobieciarz
        2. Kim była Esterka?
        3. Miłość, pieniądze i przywileje
        4. Domy, kopce i ulice
        5. Na kartach literatury
        6. Czy Esterka istniała naprawdę?

        Król-kobieciarz

        Kazimierz Wielki zapisał się w historii jako ostatni monarcha z dynastii Piastów – władca mądry i pragmatyczny, który zreformował kraj, zadbał o rozwój miast, prawo i edukację. Ale jego życie prywatne dalekie było od ideału średniowiecznego króla-ascety. Był znany ze swojego słabości do kobiet, a jego związki – zarówno oficjalne, jak i nieformalne – budziły emocje już w jego epoce. Cztery żony, kilka kochanek, nieślubne dzieci… Kazimierz z pewnością nie należał do ludzi powściągliwych w miłości.

        Wśród jego partnerek najwięcej emocji wzbudza do dziś Esterka – Żydówka, która miała nie tylko uwieść króla, ale i na stałe zagościć w jego życiu. Choć kroniki nie są jednomyślne co do jej istnienia, to jej postać powraca jak refren w polskich legendach, podaniach i literaturze. Kim była ta kobieta, która miała zyskać serce i zaufanie jednego z najwybitniejszych polskich władców?

        Kim była Esterka?

        Z dostępnych źródeł wyłania się obraz kobiety niezwykłej jak na swoje czasy. Esterka, a właściwie Estera Małach, miała być wnuczką cenionego lekarza i kupca z Opoczna. Mieszkała w podkrakowskim Łobzowie, gdzie mieściła się królewska rezydencja. Według Jana Długosza była nie tylko piękna, ale również inteligentna i oczytana, znała się na ziołolecznictwie i medycynie – co w XIV wieku było umiejętnością rzadką, zwłaszcza u kobiet.

        Kronikarz przypisuje jej także urodzenie dwóch synów króla – Niemira i Pełki – choć wielu historyków wątpi w autentyczność tych doniesień. Brakuje bowiem jakichkolwiek innych źródeł potwierdzających istnienie rzekomych potomków, a sama Esterka nie została ujęta w oficjalnych dokumentach królewskich. Niemniej jednak fakt, że postać ta tak silnie zakorzeniła się w pamięci zbiorowej, świadczy o jej znaczeniu – być może bardziej symbolicznym niż dosłownym.

        Przeczytaj również: Dzieci Kazimierza Wielkiego – co wiemy o nieślubnych dzieciach króla?

        Miłość, pieniądze i przywileje

        Część relacji sugeruje, że wpływ Esterki wykraczał poza sypialnię królewską. Jan Długosz zanotował, że to właśnie za jej wstawiennictwem Kazimierz Wielki przyznał polskim Żydom wyjątkowe przywileje. Władca wydawał przecież za swego panowania specjalne statuty chroniące Żydów przed fałszywymi oskarżeniami i zapewniające im szeroką autonomię prawną oraz gospodarczą. Choć trudno jednoznacznie potwierdzić, czy rzeczywiście to Esterka wpłynęła na taką decyzję, legenda o jej wpływach politycznych trwa nieprzerwanie do dziś.

        Niektórzy badacze sugerują jednak, że decyzje Kazimierza były bardziej racjonalne i ekonomiczne – zależało mu na ożywieniu gospodarki i zasiedleniu ziem zniszczonych przez wojny i najazdy. Żydzi, jako grupa mobilna, przedsiębiorcza i dobrze zorganizowana, stanowili dla króla cenne wsparcie. Być może więc Esterka stała się wygodnym symbolem większej, politycznej strategii – albo też jej obecność u boku władcy sprzyjała klimatowi tolerancji.

        Kazimierz Wielki, obraz Leopolda Löfflera (1864)
        Kazimierz Wielki, obraz Leopolda Löfflera (1864), fot. domena publiczna/Wikipedia

        Domy, kopce i ulice

        Opowieści o Esterce rozrosły się z czasem do rozmiarów prawdziwego mitu, a jej imieniem zaczęto nazywać konkretne miejsca w różnych częściach kraju. Domy Esterki, kamienice, kopce, ulice – wiele miast przypisuje sobie związek z tą tajemniczą kobietą. W Rzeszowie do dziś stoi kamienica, w której rzekomo mieszkała. W Radomiu istnieje barokowy „Dom Esterki” przy rynku, a w Opocznie można zobaczyć budynek przy ul. Kościuszki 15, którego historia także wiązana jest z tą postacią.

        Szczególne miejsce zajmuje Łobzów – dziś dzielnica Krakowa – gdzie istniał niegdyś tzw. Kopiec Esterki. W Kazimierzu z kolei, przy ul. Krakowskiej 46, znajduje się jeszcze jeden „Dom Esterki”, od 1986 roku siedziba Muzeum Etnograficznego. Te miejsca, mimo że często nie mają potwierdzenia w źródłach historycznych, świadczą o niezwykłej sile legendy. Esterka przetrwała wieki – jako symbol miłości, kobiecej siły i tajemnicy, która wciąż intryguje.

        Na kartach literatury

        Romans Kazimierza Wielkiego i Esterki był tak barwny i kontrowersyjny, że musiał prędzej czy później stać się inspiracją dla literatury. Już Ignacy Krasicki, ojciec polskiego oświecenia, wspomniał o niej w satyrycznej „Myszeidzie”, w której pisał, że król „łykał miód smaczny w Łobzowie z Esterką”, ukazując jego słabość do przyjemności i kobiecego towarzystwa jako kontrast dla władzy i odpowiedzialności.

        W XIX wieku Esterka pojawiła się w powieściach takich autorów, jak Józef Ignacy Kraszewski („Król chłopów”), Aleksander Bronikowski („Kazimierz Wielki i Esterka”) czy Feliks Bernatowicz („Nałęcz”). Motyw podejmowano także poza granicami Polski – w Niemczech, Rosji czy Czechach. Dla pisarzy była uosobieniem mitu kobiety z ludu, która pociąga za sznurki wielkiej historii. A może też – bardziej uniwersalnie – symbolem zakazanej miłości, która przekraczała granice religii, statusu i konwenansów.

        Czy Esterka istniała naprawdę?

        Pytanie o historyczność Esterki pozostaje otwarte i do dziś dzieli historyków. Z jednej strony – brak konkretnych, twardych dowodów jej istnienia, oficjalnych zapisów, aktów królewskich czy wspomnień w dokumentach urzędowych. Z drugiej – powtarzalność jej postaci w różnych źródłach, zarówno pisanych, jak i ustnych, oraz jej obecność w kulturze materialnej, każe zastanowić się, czy za tą legendą nie kryje się jednak ziarno prawdy.

        Wielu badaczy przychyla się do opinii, że Esterka mogła istnieć jako postać historyczna, ale została później zmitologizowana. Możliwe, że jej historia została ubarwiona i rozbudowana przez kolejne pokolenia kronikarzy i pisarzy, aż nabrała cech bohaterki romantycznej ballady. Czasem przecież fakty mieszają się z wyobraźnią w sposób tak subtelny, że trudno je rozdzielić.

        Źródła:

        • Dąbrowski J., Kazimierz Wielki. Twórca Korony Królestwa Polskiego, Kraków 2007.
        • Halkowski H., Żydowski Kraków. Legendy i ludzie, Kraków 2009. 
        • https://www.academia.edu/100348817/Chone_Shmeruk_The_Esterke_Story_in_Yiddish_and_Polish_Literature_A_Case_Study_in_the_Mutual_Relations_of_Two_Cultural_Traditions_Jerusalem_Hebrew_University_1982_ 
        Czytaj także:
        • Bigamista na tronie. Dlaczego Kazimierz Wielki łamał prawo i nie bał się papieża?
        • Średniowieczne testy cnoty w Europie. Niektóre naprawdę były absurdalne!

          Kroniki Dziejów
          • Grupa KB.pl - informacje
          • Kontakt
          • Reklama
          • Załóż konto
          • Logowanie
          • Facebook
          • X.com
          Mapa strony
          • Aktualności
          • Artykuły
          • Tagi
          • Autorzy
          Inne serwisy Grupy KB.pl
          • KB.pl
          • Fajny Ogród
          • Fajny Zwierzak
          • Ania radzi
          • Fajne Gotowanie
          • Spokojnie o ciąży
          Informacje prawne
          • Regulamin
          • Polityka prywatnosci i cookies
          • Regulamin DSA
          • Zaufani partnerzy
          © 2020-2025 Grupa KB.pl. All rights reserved.