8 popularnych logo samochodów i historia ich powstania
Większość osób interesujących się motoryzacją potrafi bezbłędnie rozpoznać logo marki danego samochodu. Czy wiadomo jednak, jaka historia kryje się za tymi charakterystycznymi znaczkami? Kto wymyślił logo i jakie było jego pierwotne znaczenie dla pojazdu? Sprawdź krótką historię powstania i symboliki 8 popularnych logo samochodów.
Jeśli szukasz więcej informacji i interesujących faktów, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły z ciekawostkami historycznymi.
Z tego artykułu dowiesz się:
Historia powstania popularnych logo samochodów – lista TOP 8 aut
1. Logo Volvo
Volvo uznawane jest za jeden z najbardziej bezpiecznych i solidnych samochodów na świecie. Nazwa marki co ciekawe wymyślona została jeszcze na długo przed tym, zanim rozpoczęła się masowa produkcja tych aut. W 1928 roku wypuszczono z taśmy produkcyjnej pierwszy samochód Volvo. Miał on charakterystyczny logotyp, który od niemal 100 lat jest taki sam. Nawiązuje on do starożytnego chemicznego symbolu żelaza. W logo mieści się koło – od jego prawej strony biegnie strzałka skierowana ku górze.
W Cesarstwie Rzymskim właśnie taki ideogram był symbolem boga wojny Marsa. Był on również wyrazem prawdziwej męskości. Logo Volvo stało się znakiem rozpoznawczym przemysłu stalowego w Szwecji – właśnie stamtąd bowiem pochodzi marka. Logo samochodu uzupełnione zostało ukośnym paskiem, który kiedyś… przytrzymywał chłodnicę. Dziś stanowi wyłącznie dekorację grilla nowych modeli.
2. Logo Citroena
Logo marki Citroen wymyślił Andre Citroen, który był założycielem firmy oraz miał… polskie korzenie! Mężczyzna, podpatrując łódzkie fabryki tekstylne, zainteresował się technologią kół zębatych o zazębieniu daszkowym. Wykupił na nie patent, a później go ulepszył. Andre postanowił również przenieść koło zębate na stal.
Zafascynowany technologią zębatych kół Andre wymyślił, że logotyp Citroena stanowić będą dwie odwrócone litery „V”, symbolizujące daszkowe zazębienie. Dokładnie te same, które mężczyzna widział w naszym kraju. Co ciekawe, z początku kolorami logo były żółty i niebieski. W 1985 roku postanowiono jednak zmienić barwę logo na srebrno-czerwoną.
3. Logo BWM
Założycielami słynnej marki samochodowej BMW byli Gustav Otto i Karl Rapp. Właśnie ich dwie zupełnie odrębne firmy zostały wykupione przez inwestorów, a na przestrzeni lat połączono je w jedną markę. W koncernie BMW, który powstał z obu firm, zaczął rozwijać się przemysł motoryzacyjny. Z początku w fabrykach produkowano motocykle, jednak później postawiono głównie na samochody.
Logo BMW jest nawiązaniem do początku słynnej na całym świecie marki. Znaczek nawiązywać ma do dawnego okrągłego logo firmy Rapp Motorenwerke. Co z kolei oznacza niebiesko-biała szachownica? Otóż kolory nawiązują do flagi Bawarii, bo właśnie tam narodziła się marka BMW. Co ciekawe, pierwotnie logo samochodu było zmodyfikowaną wersją znaku firmowego Karla Rappa, gdzie w środku znajdowała się… głowa konia szachowego!
4. Logo Alfa Romeo
Znawcy motoryzacji uważają, że logo Alfa Romeo jest jednym z najładniejszych wśród samochodów. Gusta są różne, jednak bez cienia wątpliwości emblemat Alfa Romeo to ewenement wśród najciekawszych symboli samochodowych marek. Po lewej stronie mamy czerwony krzyż na białym tle. Po prawej widnieje z kolei wąż trzymający… człowieka. Skąd wziął się pomysł na tak tajemnicze logo?
Pomysłodawcą logo Alfa Romeo jest jeden z pracowników produkcji, Romano Cattaneo. Ponoć wpadł on na pomysł logotypu, czekając w Mediolanie na tramwaj przy Piazza Castello. Inspiracją dla niego stała się średniowiecza flaga miasta (z czerwonym krzyżem) i herb rodziny Viscontich (z wężem). Co do samego ssaka, wokół niego krąży wiele hipotez. Jedni uważają, że wąż wypluwa człowieka na znak oczyszczenia i odrodzenia. Inni z kolei sądzą, że wąż po prostu pożera człowieka – jednak wcale nie dorosłego, a dziecko. Jakakolwiek nie byłaby prawda, Włosi polubili logo Alfy. Na przestrzeni lat nie zmienili w nim bowiem nic.
Jaka jest historia logo 8 znanych marek samochodów?
5. Logo FIATA
FIAT pochodzi z Włoch, a dokładniej z Fabbrica Italiana di Automobili Torino. Właśnie od terminu tej fabryki wzięła się nazwa słynnego FIATA. Pierwszym logo marki był złoty znaczek z pełną nazwą firmy produkującej samochód. Dopiero później zdecydowano się zmienić ją na skróconą nazwę fabryki, mianowicie FIAT. Najpierw wokół nazwy znajdowały się różne ozdobniki, jednak z nich zrezygnowano. Zarząd firmy ostatecznie zdecydował się zostawić sam napis na kolorowym tle, znajdujący się w obwódce.
Warto dodać, że barwa tła zmieniła się kilka razy. Najpierw było złoto, później niebieski, pomarańczowy i znów niebieski. FIAT zdecydował się w 2006 roku na kolor czerwony i tak zostało do dziś. Sprawdź także ten artykuł na temat samochodów popularnych w czasach PRL.
6. Logo Mercedesa
Niemiecka marka może poszczycić się jednymi z najlepszych samochodów na świecie. Właściciele Mercedesów mawiają, że „bez gwiazdy nie ma jazdy!”. Owa gwiazda w logo jest pomysłem synów Gottlieba Deimlera, założyciela firmy Daimler. Gottlieb narysować miał gwiazdę nad drzwiami domu, który widniał na pocztówce reklamującej Deutz – tam kiedyś pracował Deimler. Z tyłu kartki pocztowej mężczyzna napisał swojej żonie, że taka gwiazda na pewno zawiśnie kiedyś nad drzwiami jego prywatnego zakładu.
Co oznaczać miały trzy ramiona mercedesowskiej gwiazdy? Otóż przewagę firmy w całej branży motoryzacyjnej – zarówno lądowej, jak i wodnej oraz powietrznej. Pomysł na logo zrealizował jednak nie Deimler, a jego synowie. Dzięki ich inicjatywie od 1909 roku samochody Mercedes mają słynną gwiazdę jako logo.
7. Logo Toyoty
Logo Toyoty należy do jednych z nielicznych, które od początku istnienia rzadko się zmieniały. Z początku auta miały emblemat z nazwą firmy w języku łacińskim. Wówczas, od nazwiska właściciela, Toyota nazywała się jednak „Toyoda”. Skąd wziął się więc pomysł zmiany końcówki na „y”? Otóż w języku japońskim „toyoda” pisze się przy pomocy 10 szlaczków, a „toyota” wymaga tylko 8 pociągnięć. Poza tym dla Japończyków ósemka jest szczęśliwa i symbolizuje dobrobyt. Tak, Toyota powstała w Japonii.
Znaczek Toyoty jest bardzo ciekawy. Tworzące go owale powstały w 1989 roku, a ich znaczenie nie jest do końca znane. Niektórzy fani motoryzacji uważają, że logo to symbol kierownicy i globusa. Inni, że oczka z węglem i przewleczoną nicią (nawiązanie do przeszłości firmy, która pierwotnie zajmowała się wyrobem tekstyliów). Są też ludzie sądzący, że owale przecinające się ze sobą to symbol jedności marki z klientem. Jak jest naprawdę? Nie wiadomo, ponieważ marka Toyota do dziś oficjalnie nie potwierdziła żadnej hipotezy.
8. Logo Skody
W 1869 roku Emil Skoda wykupił zakład metalowy od hrabiego Waldsteina. Gdy hrabia zmarł, Skoda postanowił rozpocząć w nim produkcję samochodów osobowych. Auta ze znaczkiem Skody zaczęły być oficjalnie wypuszczane z fabryki w 1925 roku. Na początku jako logo używano jedynie samego napisu „Skoda”, a dopiero później pióropusza ze strzałą wpisanymi w okrąg.
Skąd pomysł na logo? Otóż Emil Skoda pewnego dnia zawiesił w swoim gabinecie portret Indianina jako pamiątkę wyprawy po Ameryce. W tejże podróży towarzyszył mu prawdziwy przewodnik indiański. Gdy Emil zmarł, w innych pomieszczeniach biurowych zakładu zaczęto wieszać portrety Indian, inspirując się biurem Skody. Jeden z pracowników wpadł na pomysł, aby wykorzystać motyw pióropusza i strzały w logo Skody. Właśnie w takiej formie znaczek samochodu pozostał aż do dziś.
Autor: Paulina Zambrzycka
Bibliografia:
- Podbielski Zdzisław: Najsłynniejsze marki samochodów, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź 2012
- Wiechczyński Karol, Zakrzewski Bartosz: Samochody, Wydawnictwo SBM Renata Gmitrzak, Warszawa 2017