Logo serwisu: Kroniki Dziejów
Menu
  • Historia Polski
    • Średniowiecze
    • Pierwsi Piastowie
    • Rozbicie dzielnicowe
    • Po zjednoczeniu
    • Nowożytność
    • XVI wiek
    • XVII wiek
    • XVIII wiek
    • Polska pod zaborami
    • Współczesność
    • Polska 1918-1945
    • Okres PRL
    • Po 1989 roku
    • Historia powszechna
      • Starożytność
      • Grecja
      • Rzym
      • Egipt i Mezopotamia
      • Pozostałe
      • Średniowiecze
      • Wczesne średniowiecze (do VIII wieku)
      • Pełne średniowiecze (IX-XIII wiek)
      • Późne średniowiecze (XIV-XV wiek)
      • Nowożytność
      • XVI wiek
      • XVII wiek
      • XVIII wiek
      • XIX wiek do 1914
      • Współczesność
      • I wojna światowa
      • XX lecie międzywojenne
      • II wojna światowa
      • Historia najnowsza
      • Zimna wojna
    • Postacie i wydarzenia
      • Postacie w historii powszechnej
      • Władcy i przywódcy
      • Podróżnicy i odkrywcy
      • Kobiety w historii świata
      • Ludzie kultury
      • Inne znane osobistości
      • Polacy
      • Władcy i przywódcy Polski
      • Polscy naukowcy i działacze społeczni
      • Ludzie kultury i inni
      • Kobiety w historii Polski
      • Wydarzenia z historii powszechnej
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
      • Religia w historii świata
      • Wydarzenia z historii Polski
      • Bitwy i wojny
      • Polityka i traktaty
      • Gospodarka i społeczeństwo
    • Ciekawostki historyczne
      • Warto wiedzieć
      • Zabytki i budowle
      • Popularne zestawienia
      • Mało znane wydarzenia
      • Mało znane postacie
      • Wojskowość
      • Broń historyczna
      • Taktyki wojenne
        • Moje konto
        Facebook
        Szukaj
        • Kroniki Dziejów
        • Historia powszechna
        • Napoleon w Egipcie - początek egiptologii

        Wyprawa Napoleona do Egiptu i początek zachodniej egiptologii

        Relief Łuku Triumfalnego w Paryżu
        Zdobycie Aleksandrii – relief na Łuku Triumfalnym w Paryżu - fot. domena publiczna
        Opublikowano: 01.12.2023Autor: Ludwika WykurzUdostępnij

        W ciągu tysięcy lat Egipt był podbijany i odpierał ataki wielu armii. Jednak wojsko Napoleona, które wylądowało nad Nilem w 1798 roku, różniło się od setek innych. Obok żołnierzy, francuski wódz – i późniejszy cesarz – zabrał ze sobą „armię” uczonych. Chociaż ze strategicznego punktu widzenia wyprawa nie była udana, zapoczątkowała nowoczesne badania nad Egiptem.

        Jeśli szukasz więcej informacji i ciekawostek historycznych, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły o Napoleonie Bonaparte.

        Z tego artykułu dowiesz się:

        1. Ambicje rewolucyjnej Francji
        2. Sukcesy i porażki Francuzów w Egipcie
        3. Armia uczonych i narodziny nowej dziedziny nauki
        4. Od egiptologii do egiptomanii

        Ambicje rewolucyjnej Francji

        Zanim zajmiemy się narodzinami nowej dziedziny nauki, chciałabym zwrócić uwagę na okoliczności polityczne, w których powstała.

        Pod koniec XVIII wieku oczy całej Europy były zwrócone na Francję. Francuzi jako pierwsi na Starym Kontynencie wcielili w życie najbardziej radykalne założenia oświeceniowej filozofii.

        Jako państwo Francja postawiła na ekspansję. Początkowo wynikało to z potrzeby chwili. Nowa idea państwa wymagała pokonania zwolenników starego reżimu. Jednak na tym nie poprzestano. Francuzi byli przeciwnikami niewolnictwa, ale nie kolonializmu. Podpisując np. pokój z pokonaną Hiszpanią (1794), bez skrupułów przejęli połowę wyspy Haiti. Po wstępnym spacyfikowaniu koalicji w 1798 roku wydawało się, że następnym krokiem będzie pokonanie przeciwników w koloniach. Nie tylko pokonanie, ale rozpoczęcie misji cywilizacyjnej – wszak Francja uważała się wówczas za najbardziej postępowy kraj Europy. Gorącym zwolennikiem tej idei był Napoleon Bonaparte.

        Już jako młody generał Armii Italii podporządkował sobie część Włoch, tworząc republiki Cispadańską i Lombardzką (1796). W następnym roku dołączyły do nich Republika Cisalpińska i Liguryjska. Na początku 1798 roku podobny los spotkał Szwajcarię (Republika Helwecka) i Państwo Kościelne, na którego terenie powstała Republika Rzymska. Republikę modelowano na modłę antyczną, a papież znalazł się na wygnaniu. Pewny swojej przewagi Napoleon ruszył na Egipt, który miał się stać bazą wypadową do podboju Indii. (Baszkiewicz J., 1978: s. 463)

        Sukcesy i porażki Francuzów w Egipcie

        Pod koniec XVIII wieku Egiptem rządziła dynastia Mameluków, formalnie podporządkowana Imperium Osmańskiemu. Oficjalnie Napoleon próbował przedstawić wyprawę jako walkę z nieposłusznymi sułtanowi Mamelukami. Jednak Turcja uznała zajęcie Egiptu za atak na swoje ziemie i przystąpiła do antynapoleońskiej koalicji. To nie wróżyło dobrze planom Bonapartego.

        21 lipca 1798 roku udało się armii francuskiej zdobyć Kair w tzw. bitwie pod piramidami. Jednak nad całą wyprawą zbierały się czarne chmury. Generał Nelson – nemezis Napoleona – rozbił flotę francuską pod Abukirem już 1 sierpnia. We wrześniu ośmielona tym zwycięstwem Turcja wezwała muzułmanów w Egipcie do świętej wojny przeciw Francuzom. Nie było jednoznacznej przegranej. W październiku Francuzi krwawo stłumili powstanie w Kairze, a na początku następnego roku rozbili armię turecką w Abukirze. Jednak dziesiątkowały ich choroby i niesprzyjający klimat. Tymczasem koalicja zaczęła odnosić sukcesy w Italii i na Adriatyku. Napoleon zostawił egipską armię pod dowództwem generała Klébera i wyruszył do Francji, gdzie wkrótce wejdzie w skład triumwiratu, by następnie zostać cesarzem Francuzów. (Baszkiewicz J.: s. 466). Generał Kléber został zamordowany w 1800 roku, a dowodzenie nad wojskami przejął generał Manou. We wrześniu 1801 roku jego armia została pokonana przez sprzymierzonych Turków i Brytyjczyków.

        Armia uczonych i narodziny nowej dziedziny nauki

        Instytut Egipski kontra Muzeum Brytyjskie

        Z militarno-politycznego punktu widzenia wyprawa do Egiptu okazała się porażką. Dla Napoleona była korzystna, bo doprowadziła go ostatecznie do przejęcia władzy. Jednak republikańscy generałowie w Europie musieli patrzeć, jak koalicja konsoliduje się i odbija kolejne „siostrzane republiki”.

        Krótki pobyt Francuzów w Egipcie zaowocował jednak w inny sposób. Sprowadzeni z Francji uczeni zdobyli materiały i zaczęli badania, które doprowadziły do narodzin nowej dziedziny nauki.

        W 1798 roku utworzono Instytut Egipski w Kairze, w skład którego weszło 21 matematyków, 3 astronomów, 13 przyrodników, 15 lingwistów, a także wielu specjalistów od inżynierii, pirotechniki, rysunku, kopiowania, nawet drukowania. Wyposażeni w najnowocześniejszą wiedzę i technologie tamtego czasu zaczęli przyglądać się fascynującej, starożytnej kulturze i niezwykłej przyrodzie Egiptu.

        Jesienią 1801 roku panowanie francuskie nad Nilem dobiegło jednak końca. Zwycięski generał Hutchinson zdecydował, że odkrycia archeologiczne i naukowe Francuzów przechodzą teraz na własność Korony Brytyjskiej. Mimo protestów Manou większość zdobyczy została przetransportowana do Anglii. (Stoddard L., 2014) Ostatecznie trafiły do Muzeum Brytyjskiego. W ten sposób do badaczy Egiptu dołączyli Brytyjczycy.

        Klucz do odczytania hieroglifów

        Od czasu chrystianizacji, a następnie islamizacji Egiptu w zapomnienie popadła sztuka odczytywania starożytnych hieroglifów i pisma demotycznego. W średniowieczu fragmenty starych budowli i steli traktowano jak materiał budulcowy. Taki los spotkał m.in. stelę faraona Ptolemeusza V. W XV wieku jej fragment został wmurowany w ściany fortu Julien (zwanego też fortem Rashid) w miejscowości Rosetta. W tym samym miejscu przyszło się ufortyfikować Francuzom w gorące lipcowe dni 1799 roku. Szykując się na starcie z wojskiem tureckim, postanowili wyremontować fort. W czasie prac renowacyjnych znaleźli tablicę z napisem w trzech różnych językach. Jeden rozpoznano jako klasyczną Grekę, drugi jako (wówczas nieczytelne) hieroglify egipskie, trzeci początkowo uznano za pismo syriackie (później okazało się egipskim pismem demotycznym). Kamień został zabezpieczony i wysłany do Kairu, gdzie przejął go Instytut Egipski. „Ten kamień jest bardzo interesujący dla badań nad hieroglifami, może nawet okaże się kluczem do ich zrozumienia” – pisał autor artykułu w ówczesnej gazecie Courier de l’Egypte. (Stoddard L., 2014) Na badania trzeba było jednak jeszcze trochę poczekać. W 1801 roku, po wygranej Brytyjczyków, znalezisko trafiło do Biblioteki Antykwariuszy w Londynie i ostatecznie do Muzeum Brytyjskiego.

        Eksperci badają Kamień z Rosetty
        Eksperci badają kamień z Rosetty podczas Drugiego Międzynarodowego Kongresu Orientalistów w 1874 roku - fot. domena publiczna

        Burzliwe dzieje wojny i pokoju między oboma krajami spowolniły prace nad odczytaniem napisu. Pierwsze próby podjął angielski uczony, poliglota i polimat Thomas Young. W 1814 roku ogłosił wyniki swoich badań – udało mu się rozszyfrować pismo demotyczne.

        Pismo hieroglificzne odczytał dopiero w 1822 roku francuski poliglota Jean-François Champollion. Opierał się zresztą na wcześniejszych badaniach Younga. Dzięki pracy angielskiego i francuskiego uczonego przywrócona została możliwość odczytania inskrypcji egipskich. W efekcie stało się możliwe odkrycie wielu tajemnic starożytnego Egiptu, zakodowanych w kamiennych inskrypcjach. Sprawdź także ten artykuł na temat drogi Napoleona do władzy.

        Od egiptologii do egiptomanii

        Moda na „starożytności” nie była nowa. Do imperium Romanum nawiązywali średniowieczni cesarze, w epoce nowożytnej bardziej powszechnie zaczęto się zachwycać kulturą starożytnej Grecji i Rzymu. Nawet Egipt fascynował już przed wyprawą Napoleona. Szczególne zainteresowanie wykazywali członkowie loży masońskich. Kultura i cywilizacja Egiptu była zarazem niewyobrażalnie stara i całkiem nowa, w tym sensie, że dominowały w niej inne kształty, wzory i wątki niż w tzw. kulturze klasycznej. To przyciągało uczonych, artystów, poszukiwaczy tajemnic i łowców przygód.

        Zaledwie dwa lata po lądowaniu Napoleona nad Nilem dwaj francuscy architekci Percier i Fontaine zaczęli pracę nad dziełem dotyczącym wystroju wnętrz. Książka ostatecznie została wydana w 1812 roku. Można tam znaleźć wiele elementów „egipskich” wplecionych w design mebli i elementów dekoracyjnych. (por. Curl J.S., 1994: s. 120). W Anglii i Holandii wczesnym popularyzatorem egipskiego designu był Thomas Hope – architekt, filozof i podróżnik. Przykładem egiptomanii był m.in. pokój Egipski w jego domu w Londynie.

        Jednak prawdziwy wysyp mody na wszystko, co egipskie miał miejsce po odczytaniu hieroglifów przez Champolliona. Niezamożni pasjonaci musieli się zadowolić książkami o Egipcie i wizytami w muzeum. Modne meble i elementy architektoniczne pojawiały się w domach tych, których było na to stać. Najzamożniejsi mogli sobie pozwolić na sprowadzenie oryginalnych elementów egipskiej kultury – zwykle pochodzących z grobowców mumii, sarkofagów i figurek.

        Egiptomania powracała też kilka razy w polskiej architekturze i sztuce. Jednymi z najciekawszych pozostałości tej mody są polskie piramidy. Najstarsze z nich (nie licząc grobowców prehistorycznych na Kujawach) pochodzą sprzed wyprawy Napoleona. Przedstawicielem post-napoleońskiej egiptomanii jest Franciszek Łakiński, który służył w wojsku cesarza Francuzów. Przed śmiercią zażyczył sobie, żeby pochować go w piramidzie. Grobowiec znajduje się do dziś w dawnym majątku Łakińskiego w Wągrowcu. Innym ciekawym przykładem fascynacji architekturą starożytnego Egiptu jest tzw. dom egipski w Krakowie.

        Rozwój archeologii i odkrycie grobowca Tutanchamona w 1922 roku, a następnie plotka o klątwie faraona zapoczątkowały nową falę egiptomanii. Piramidy, mumie i tajemnicze bóstwa, a także tragiczne losy królowej Kleopatry stały się częścią popkultury i pozostają nią do dziś.

        Autor: Ludwika Wykurz  

        Bibliografia:

        1. Jan Baszkiewicz, Historia Francji, Ossolineum 1978
        2. Lydia Stodard, The Rosetta Stone: A journey from Alexandria to London, 18 lipca 2014, w: https://www.napoleon.org/en/history-of-the-two-empires/articles/the-rosetta-stone-a-journey-from-alexandria-to-london/, dostęp 17.07.2022
        3. James Stevens Curl, Egyptomania : the Egyptian revival, a recurring theme in the history of taste, Manchester 1994
        Czytaj także:
        • Medycyna starożytnych Egipcjan. Odchody krokodyla jako środek antykoncepcji
        • Wyprawa Napoleona na Rosję - data, przebieg, znaczenie, wynik
        • Wyprawa Napoleona do Egiptu - data, przyczyny, bitwy, rezultat
        • Korsyka, Elba i Wyspa Świętej Heleny, czyli wszystkie wyspy Napoleona
        • Sto dni Napoleona - opis, przebieg, znaczenie, skutki
        • Koronacja Napoleona - data, przebieg, znaczenie, skutki
        • Wojny napoleońskie - daty, przebieg, zasięg działania, strony konfliktu
        • Maria Walewska - pochodzenie, życiorys, ciekawostki
        • Napoleon Bonaparte - biografia, rola w historii, podboje, śmierć

        Kroniki Dziejów
        • Grupa KB.pl - informacje
        • Kontakt
        • Reklama
        • Załóż konto
        • Logowanie
        • Facebook
        • X.com
        Mapa strony
        • Aktualności
        • Artykuły
        • Tagi
        • Autorzy
        Inne serwisy Grupy KB.pl
        • KB.pl
        • Fajny Ogród
        • Fajny Zwierzak
        • Ania radzi
        • Fajne Gotowanie
        • Spokojnie o ciąży
        Informacje prawne
        • Regulamin
        • Polityka prywatnosci i cookies
        • Regulamin DSA
        • Zaufani partnerzy
        © 2020-2025 Grupa KB.pl. All rights reserved.